tisdag 19 juni 2012

Underbara TV



  Jag tänkte att jag skulle inleda med något annat än väder, familj, ledighet eller mat. Oj, vad svårt det blev! Nu försöker jag fokusera... koncentrerar mig...

TV!! Det är jag bra på! Att titta på. Jag minns för ett par år sedan i fikarummet när vi pratade tv-program och någon sa: Jag förstår inte hur ni hinner se så mycket på tv, jag har så mycket annat att göra! Det är ju inte riktigt fint att kolla tv - eller hur? Då sa jag: Jag försöker verkligen prioritera så att jag hinner med att se på tv! Först var det helt tyst, sen började alla skratta som om jag sagt något kul! Nu var det väl inte helt allvarligt menat men jag gillar att se på tv (och nu finns ju Play också).
  Två serier följs för tillfället. Borgen och Barnmorskan i East End. Båda riktigt, riktigt bra! Jag gillar när det är ett begränsat antal avsnitt. Jag går och hoppas att det skall komma en tredje säsong av Dowton Abbey. Jag kommer ihåg förr när de satsade på bra serier under sommaren. Då körde de 2-3 avsnitt per vecka (må-ti-to) och det var sent på kvällen så man hann göra allt annat innan.


Så spännande!
   Hemliga armen var den första. Hjälp, det var så spännande att jag mådde illa! Motståndsrörelsen i Belgien och alla inkommande flygare från RAF. Kessler, den hemske tyske sturmbannführern, minns ni honom? Den något mer sympatiske tysken Brandt? Monique och Albert Foiret? Jag lärde mig jättemycket om andra världskriget och motståndsrörelsen. Tror att den sändes i början av 80-talet. Det var nog precis på gränsen så att jag fick se det.





Den underbara Lilly Langtry!
 Lilly Langtry! Firad och upphöjd skönhet i det viktorianska England. Älskarinna åt The Prince of Wales. Serien var späckad av vackra kläder, förbjuden kärlek och romantik. Denna serie fick mig att återuppta mitt klippdockeproducerande och kläderna som gjordes var fantastiska. Jag hittade serien på dvd-box förra julen. Den inhandlades och jag slog mig förväntansfullt ner där hemma. Åh, vilken besvikelse! Bildkvalitén var usel och tempot så långsamt att jag faktiskt bara stod ut i två avsnitt!

 


  Lillie Harpers dröm! Ytterligare en Lillie. Den här gången i amerikanska södern, som svart hushållerska i en vit familj, nån gång i början på 60-talet under medborgarrättsrörelsens framväxt. Också djupt engagerande och jag lärde mig mycket. Den sändes i början av 90-talet och jag älskade den.

  Minsann! Vad mycket man lärt sig genom tv. Rötter och Förintelsen är andra serier som satt djupa spår i ens uppväxt. Familjen Macahan, Kampen om Colorado... Tillsammans med mamma såg jag Familjen Ashton, Arvingarna, Herrskap och tjänstefolk, Onedinlinjen, Forsythesagan - idel BBC-produktioner.

  Man förleds att tro att de gjorde bättre tv förr - det är väl helt enkelt så att tv görs för sin tid. Inte mycket tål att synas utifrån nya preferenser 20-30 år senare.


Nostalgi. Kan höra musiken.. Dadada..

Vem ville inte ha Zeb till uncle?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar