onsdag 8 februari 2012

God marmelad i vinterkylan

Päronmarmeladen börjar arta sig.


  Efter snart en veckas hosta och halsont har jag fått lite kraft (och lust) att ta mig upp ur tv-soffan där jag legat med vad-program-det-än-varit som bakgrundsljud och laptopen i knäet. Otaliga dåliga spel har nötts ut och de har alla mist sin inledande charm. För kass för att vara bland människor på jobbet men för pigg för att tillbringa ytterligare en dag i vågrätt läge letade jag mig ut på en liten promenad idag. Det brukar vara ett bra test på hur man mår (fick lägga mig en stund när jag kom hem). Vandringen gick till Coop där jag inhandlade lite fina päron, vaniljstång och valnötter. Jag hade en marmelad i tankarna. Man kunde ju tänkt att jag skulle inhandla en massa citrusfrukter, då c-vitaminer kan behövas men framför allt för att det är säsong för allehandla frukter i gult, grönt och orange. Men marmeladen i mina tankar är en päron- och valnötsmarmelad som görs av Olof Viktor. Priset på en sådan burk är 89 kr. Det måste gå att göra en egen variant!

  Den blev riktigt god! Jag valde att ta inte bara vitt socker utan lite farinsocker också eftersom jag ville ha den mustig och lite kompottaktig. Vill man ha den ljusare byter man ut farinsockret mot vanligt strösocker. Det här är en riktigt kraftig marmelad som passar bra till en stark ost (typ Gruyère eller Vesterhavsost) snarare än på den rostade frukostmackan. Jobbigast med projektet var att få av de gamla etiketterna från glasburkarna som skulle fyllas!


Min egen päronmarmelad, 3 glas

1 kg Conference päron
1 citron (saften)
4 dl strösocker
2 dl farinsocker
1 vaniljstång
1,5 dl valnötter, grovt hackade

  Skala och dela päronen i mindre bitar. Lägg i kastrull tillsammans med citronsaften och låt koka under lock i 20 minuter. Rör ner sockret, vaniljstångens frön (och kasta i skidan från vaniljstången också). Koka rätt kraftigt utan lock i ca 10-12 minuter. I med valnötterna och koka ytterligare 5-7 minuter. Skumma och häll upp på varma, rena glas. Vill man att den skall ha lite längre hållbarhet kan man ha i lite natriumbensoat (men jag hade ingen hemma).

Päronen saftar av sig rejält!

Det blev rätt kraftig vaniljsmak. Man kan nöja sig med en
halv stång.
Allt på plats. Klart att ösa upp.

1 kommentar: