lördag 9 juni 2012

Underbara Landskrona

Skaldjurstoast på Borstahusens Hamnkrog,
med havet framför sig, om man tittar upp.


  Det har inte blivit mycket matlagning för mig, här i helgen. Efterrätten i fredags blev väldig lyckad och uppskattad dock! Nej, vi drar runt på olika bjudningar helt enkelt. Äter lite här och lite där. Denna lördag, som ju inleddes fantastiskt varmt och soligt, bjöds vi på god buffé-mat i Borgeby, där en 60-åring uppvaktades. Efter en kort paus hemma i tv-soffan, och första halvlek mellan Danmark-Holland, åkte vi till Borstahusen. Då känner man att det är sommar på redigt - som vi skåningar säger. Det var fullt med kända ansikten på krogen, det är därför det är så mysigt att bo i en liten stad (om man inte har pinsamma "hemligheter" i och för sig som ju alla i så fall också känner till).

  Vi har bott 17 år i Landskrona (det är så länge att man faktiskt måste skriva det med siffror, och inte med bokstäver som man bara använder för ett - tolv). Det är lång tid! Vi har bott 13 år, drygt, i vårt hus. Så länge har jag aldrig bott på något annat ställe. Ibland har man lite vajsing på perspektiven. Som det där att jag känner mig som att jag "inte jobbat så länge på mitt jobb utan är en av de nyare". Det är ju helt fel. Jag har jobbat i elva år för Helsingborgs stad. Jag är INTE en av de nyare (och definitivt inte en av de yngre)! Och vi har inte kommit till Landskrona för ett litet tag sedan. Våra barn, som ju faktiskt är vuxna nu, kom hit när det var riktiga småttingar. Jag älskar att bo här. Ibland önskar jag att ni som bara hört om Landskrona via media skulle komma hit och få se och uppleva vår fantastiska stad. Här är så fint att bo. Kilometerlånga sandstränder, gröna parker, myllrande stadsliv, härligt kulturliv, grymma restauranger och när man går på stan och shoppar kan man inte räkna hur många olika språk man stöter på i affärerna. Det gillar jag! När Andrea hade kollat in en lägenhet, som hon var på väg att flytta in i, för ett par år sedan sa hon:  Det var så mysigt när jag stod på balkongen, jag hörde andra språk och det kändes precis som när man är på semester! Härliga unge!


  Det villaområde där vi bor räknas som ett "blandat område" rent demografiskt. Det betyder att här bor både gammelsvenskar, som vi, och människor från andra länder. Närmaste grannen är från Tyskland och vi fick grymt god öring av honom härom dagen, som han fångat i Halland och sedan rökt. Över staketet västerut kan man samtala med våra bosniska grannar. Snäppet längre bort bor en familj från Kosovo och ett par hus åt andra hållet bor en tidigare Robinson-deltagare. Jag hoppas att du har sån tur som jag, att du bor i ett "blandat område"!

En jordgubbe doppad först i vit choklad-
fondue, sedan i lakritssocker! Yummy!

Underbara pioner i trädgården.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar