torsdag 7 juni 2012

Semester, daggkåpor och shopping


IMG_0294
Daggkåpor med regndroppar från nattens nederbörd. Visst är
daggkåpor ett vacker namn!


  Början av juni 2009 och 2011 hade jag bråda dagar. Det var studentfester som skulle planeras. Våren 2009 tänkte jag nästan inte på annat än partytält, möbler, dukning, buffé, balkänningar o.s.v. oavsett om jag sov eller var vaken. Hjälp vad hjärnan arbetade! Värsta junivädret någonsin infann sig natten till studentfirandet. Tältet (ett rejält sådant) reste sig mot huset vid 03:30 på morgonen och Håkan fick ut och riva för att skademinimera. Rask omplanering! Allt fick firas inomhus. Vi upptäckte att vi kunde ha ca 65 sittande gäster inomhus (några satt förvisso i trappan) och Andrea var vacker och lycklig. 2011 var jag en rutinerad studentskemamma. Sömnen stördes inte under hela våren och på den stundande dagen sken solen. Tälten stod vita och vackra, liksom Hanna & Lukas som firades av en 85 gäster här i trädgården.

  I år pustar jag ut och kan avslappnat lyssna när kollegor planerar studentpartaj. Det jag dock fortsatt med är att ha ett par lediga dagar så här i början av juni, för att njuta lite försommar här hemma. Idag har jag bytt plats på höst/vinter-gardedrob och vår/sommar-garderob. Lite sent kan man tycka och jag har varit och rotat i sommarkläderna redan. Nu när jag har så bra ny garderob stuvas det om på ett mycket praktiskt vis upp till en hylla som man inte når annars, i en praktisk IKEA-lösning. Lite har det städats här hemma också (trots att jag inte vill vara ledig för att städa - men det kändes rätt).


Det frodas och växer i blomsterkorgarna.


  Efter lunch cyklade jag in till stan och på mindre än en timma hade fyra böcker, en bikini och sex snygga kuddar till soffan inhandlats. Tjohopp! Fick sätta mig på Espresso House för att pusta ut lite, och för att njuta en kopp kaffe i lugn och ro en helt vanlig torsdag i juni.

  Terminens sista "Pannkakor och läxläsning" avslutade dagen. Vi hade en tipsrunda idag. Efteråt upptäckte vi att en av killarna hade lämnat en hälsning på white-boarden. Det är sånt som gör att man ser fram emot att dra igång igen i augusti - fram tills dess blir det ett par träffar med korvgrillning och brännboll!


Tack, skall DU ha Hussein!

  Vad blev det för böcker då? En blandad kompott:

Himmel över London av Håkan Nesser
Vänskapsband av Elizabeth Noble
Om inte nu så när av Annica Thor
Överenskommelser av Simona Ahrnstedt





3 kommentarer:

  1. Jag äääääälskar Överenskommelser!!
    Trevlig läsning, nyfiken på vad du tycker.
    Själv läste jag halva natten.

    SvaraRadera
  2. Vad kul att höra! Tvekade först eftersom jag är lite ambivalent inför "historiska" romaner, men den lät så bra!

    SvaraRadera
  3. Historisk, ja visst, men främst romantik, romantik, romantik...

    SvaraRadera