onsdag 13 juni 2012

Rädd att flyga



  På 70-talet kom en bok som hette Rädd att flyga. Jag var ju för liten för såna här böcker men minns att den omgärdades av rykten om erotik och nån slags feministisk vinkel. Nej, här pratar jag helt enkel om att vara rädd att flyga. Eller att vara rädd för att dö. När man flyger.

  Vi pratade om det på jobbet igår vid lunch, så här i semester- och resetider. Saker vi är rädda för och hur vi blir av med besvärande rädsla som faktiskt begränsar oss. Själv är jag nästan mer rädd för att åka bil än för att flyga. Rädslan för döden verkar allmänt sett bli mycket tydligare när man själv får barn. Jag minns hur det kom över mig, som en jagande tyngd, när jag fött mitt första barn. Nu måste jag överleva tills hon är vuxen! Är det en mamma-grej eller känner pappor likadant?

  Det är olika tankar på döden som smyger sig på. För mig är det oftast ingen oro för vad som skall hända efter döden som dyker upp. Snarare är det när livet känns extra underbart och jag är tacksam som tankar på döden kan dyka upp - tänk om något skulle ta detta underbara ifrån mig!

  Nu för tiden har vi i västvärlden, genom vetenskapliga framsteg, kontroll på så mycket. Det som lämnas kvar - utanför vår kontroll - är svår sjukdom och död. Det är där vår existensiella oro gör sig påmind och det är snart bara på detta begränsande område som frågan om Guds existens ställs på sin spets. Det är i frågor om lidande och död som vi vädjar till Gud och det är där han får bevisa sig! Hmmm...

  Jag vill inte vara rädd att flyga. Jag vill inte heller leva oansvarigt eller slarvigt. Jag vill inte att endast frågor om sjukdom och död skall vara gudsfrågor. Jag älskar livet och jag vill leva länge tillsammans med dem jag älskar. Alldeles bredvid livet finns döden - så är det bara. Vi kanske skulle prata mer om det!

  Idag blev det snabb middag, som blir ypperlig lunch imorgon också! Häng med! Ingrediensernas mängd är lite på en höft. Detta räcker i alla fall till två ordentliga portioner!

Somrigt och gott!


Ljummen couscous med gravad lax i gott sällskap

2 portioner couscous
färsk vitkål, lagom mängd, som strimlas
1 färsk gul lök, eller ett par salladslökar
en bit paprika
1/2 röd chili
en näve sockerärter
200 g gravad lax
1 dl gräddfil
1 citron
hackad dill

Fräs kålen i en klick smör. Rör regelbundet och se till att det inte tar någon färg. När den är lagom mjuk salta lätt och lägg upp på tallrik. Strimla lök, paprika, hacka chilin, dela sockerärter och fräs allt i smörklick. Mot slutet lägg i laxen som strimlats. Rör runt försiktigt så att inte laxen går sönder, någon minut tills allt är genomvarmt. Fördela couscousen på kålen. Laxfräsen ovanpå. Servera med gräddfilen som smaksatts med rivet citronskal. Pressa lite citron över anrättningen, strö på lite dill och dra ett varv över med pepparkvarnen. Klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar