fredag 23 november 2012

Fredagens godaste vuxenburgare!

Tänk att ha en sån här snygging hemma i tv-soffan!

  Fredag. En vecka kvar till advent. Ensam hemma med min numera glasögonsprydde snygging till man, som jag just firat 24-årig bröllopsdag med. Jag har längtat hela dagen efter att komma hem och sparka av kängorna, laga god mat och slappa.

  Sedan sist har vi hunnit med en weekend i Riga, en trevlig stad med vacker stadskärna, trevliga människor och mycket god mat. Det tog en timme att flyga dit, helt lagom för mig. På hemvägen flög vi över Skåne och kryssade in över Landskrona innan planet girade (heter det så med flygplan?) söderut för landning i dronningens by. Vi fick se det litegrann sådär från ovan, helt enkelt.

  Vårt mål var att äta lettisk mat och det gjorde vi. Kolla bilderna nedan. En lunch, efter manikyr och pedikyr, blev det dock TGI Friday's (inget namn kunde passa bättre idag) och en matnjutning. Håkan beställde nån megaburgare och själv tog jag en variant med kycklingfilé och goda smaker. Nu ikväll gjorde jag min egen variant, inspirerad av den smarriga lunchen. Om det lyckades? Som det lyckades! Jag är själv extremt nöjd. Min man, sedan 24 år, uttryckte stor förnöjsamhet. Om du provar hoppas jag att också du blir happy.

  Det är ju ingen nyhet att jag är förtjust i koriander, chili och lime. Här kom det oerhört väl till pass. I riga-varianten hade de lite kanel i dressingen - det hoppar jag över alla dar i veckan. Jag gillar inte kanel i mat.  Därför får du nu mitt recept på Malins Riga-burgare.

Värt att prova!

Malins Rigaburgare, 4 personer
4 st kycklingfileer
1 röd chilifrukt
2 limefrukter
3 tomater
1 kruka koriander
3 msk olivolja (den måste vara bra)
1 tsk socker
3 avokados
1 vitlöksklyfta
2 msk creme fraiche
4 Friscobröd eller vanliga hamburgerbröd
2 msk majonnär (helst Hellman's)
Ruccolasallad
mer olivolja, salt och peppar
Pommes frites

Börja med dressingen. Finhacka chilin (inga kärnor med), blanda med saften från en limefrukt och 3 msk olivolja. Rör ner socker, salt och peppar. Ta koriandern, hacka grovt och blanda ner i dressingen. Ställ åt sidan.
Tärna tomaterna (behåll allt utom fästena) och lägg i en skål. Skeda över ca 1/3 av din dressing. Ställ åt sidan.
Ta ut fruktköttet ur dina avokados. Mosa tillsammans med lite pressad lime. Blanda ner riven vitlök och creme fraiche. Salta och peppra. Smaka och ställ åt sidan.
Bryn snittytan på hamburgerbröden i lite smör eller olja. Lägg upp på tallrikar.
Ta fram kycklingfiléerna. Varje filé skall bli tre skivor. Börja med att skära av innerfilén och klyv den stora filén längs med. Salta och peppra. Hetta upp oljan i en stekpanna. Bryn köttskivorna ett par minuter per sida (så de precis blir genomstekta). Skeda över dressing. 
Stryk lite majonnäs på underskivorna av bröden. Lägg på tre kycklingskivor på varje bröd. Klicka på guacamolen (avokadoröran), fördela tomatsalladen på toppen och lägg på nästa bröd (lite på svaj). Servera tillsammans med ruccola, resterande tomatsallad och pommes frites. Ät! Njut! Håkan tog en Visby kloster-öl till. Själv njöt jag av ett glas Hunters, ett gott vin från Nya Zeeland.


Lettisk mat? Oxmedaljonger och en potatisgratöng med kantareller. Mums!

Typisk lettisk dessert.. Chokladfondant och mango-sorbet.

Vildsvinsfilé och potatismos med kikärter.

Lettisk ost serverad med kumminbrödpinnar, jordgubbar och blåbär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar