måndag 8 april 2013

Dekadent kolasås med flingsalt

Den här vackra tavlan såg jag på konstrundan.
Vet inte om jag vågar berätta det men efter fredagens supergoda entrecôte tyckte Håkan att att vi kunde slå till med samma styckningsdel på lördagen. Jag vill bara säga att Coop hade ett superbra pris under helgen så det var inga galna utsvävningar. Andra tillbehör blev det såklart (och inget amarone-vin den här gången). Håkan hade dessutom fått avnjuta BoIS premiärvinst här på IP och var således mycket nöjd med livet.

Till efterrätt igår gjorde jag en kolasås som jag hittat recept på i tidningen häromdagen. Den rekommenderas! Vanligtvis tycker jag att kolasås är väl sött och den här är inget undantag. Det som väger upp allt det söta är de rostade pecannötterna och flingsaltet som man strör över sin lyxigt toppade vaniljglass. Ibland står det i recept att man kan byta ut pecannötter mot valnötter. Det kan man väl, för all del, men pecannötterna är så mycket godare - speciellt när det kommer till efterrätter. Bitterheten som finns i valnötterna finns inte alls pecanernas dito.

Minns ni Walnut Grove, förresten, på tal om valnötter? Där bodde familjen Ingalls i Lilla huset på prärien. Vilka barndomsminnen! Jag älskade serien. Annars är det just pecannötter jag förknippar med USA och amerikanska recept. Inga andra kan, som amerikanerna, få in så många olika ingredienser i ett cookie- eller brownierecept. Medan vi i Sverige har hackad choklad ELLER nötter i en kaka så blygs de inte "over there". Chocolate chips, pecans, cocoa, coconut, vanilla - gärna allt i samma recept. Den här såsen har lika många ingredienser som det tar minuter att svänga ihop den. Antingen äter du den varm direkt eller så låter du den svalna, förvarar den kallt, och serverar sedan med god vaniljglass, rostade pecannötter och en nypa flingsalt.

Yummy!
Dekadent kolasås med flingsalt, 8-10 portioner (om man inte helt går över styr....)
4 msk smör
1,25 dl vispgrädde
2,5 dl ljust muscovadosocker
1 krm salt (här tar du vanligt)
1 tsk vaniljsocker (på riktig vanilj)
Flingsalt

Till serveringen:
God vaniljglass
2-3 dl pecannötter 

1. Rosta nötterna i torr panna och ställ åt sidan.
2. Blanda smör, grädde, socker och kryddmåttet salt i kastrull. Koka upp och koka 6 minuter under omrörning.
3. Servera direkt med glass, nötter och lite flingsalt eller häll på ren burk och ställ i kylen (kan värmas upp sen vid behov).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar