tisdag 6 mars 2012

Tuffa biffar en tisdag


Så här vackert är det att titta ut över sundet och ana
 Köpenhamn där borta i diset. En vanlig tisdag!

  Den stora utmaningen är inte att laga god mat på helgerna när man har tid och ork. Men måndag, tisdag, onsdag... Det är då det gäller att hitta inspiration. Varje lunch, på jobbet, sitter vi och noterar och kommenterar varandras uppvärmda matlådor. Det är faktiskt där man brukar få lite idéer och bli sugen på det ena och det andra. Om någon haft med sig något som ser gott ut så är det inte ovanligt att något liknande dyker upp på andras tallrikar efter ett par dagar. Fläskpannkaka är en sådan sak. För ett par år sedan blev den trendig på jobbet efter att kollegan Lotta haft det med sig. Vi fick därefter se olika variationer på denna husmanskost. Vi pratar otroligt mycket mat på mitt jobb. Innan helgen planerar vi våra kulinariska äventyr och efter helgen berättar vi hur det gick. Med tanke på mitt stora matintresse måste jag dock tillstå att mina luncher näppeligen lever upp till några höjder. Jag är ju så lat! Jag står inte, på morgonen, och förbereder en god sallad att ta med för att sätta lite färg på tallriken. Skärpning där!

  För ett tag sedan hade Tina gjort en ny variant på biffar (eller pannbiffar som min mamma skulle sagt). Lite vuxnare och tuffare i smaken. Jag har gjort något liknande flera gånger sen dess. På utsidan ser de helt vanliga ut - men de är smaksatta med chili och man använder tomatkross istället för vatten eller mjölk. Om man gör sig besväret att blanda köttfärs och stänka ner spisen kan man lika gärna göra några extra. Pannbiffar är också ett ypperligt pålägg, tycker Håkan. Idag gjorde jag 17 stycken så 11 stycken finns kvar till pålägg och lunchlådor. Jag gjorde ungefär så här:

De räcker ett tag - ännu fler i pannan.

Tuffa biffar med chilli, ca 15-18 stycken

850 g mager nötfärs (jag tror faktiskt det är godast med ren nötfärs)
1 burk krossade tomater (Mutti fortfarande godast)
4 msk ströbröd
1 ägg
1 stor gul lök
1-2 röda pepparfrukter eller ca 2-3 tsk sambal oelek
Salt, peppar och aromat
Smör/margarin att steka i

  Blanda tomatkross och ströbröd i bunke och rör om. Låt stå ca 5 minuter. Blanda ner ägget. Riv löken, på rivjärnets grova sida, rakt ner i smeten. Fiiiiiiiinhacka chillin och blanda ner (eller ta sambal). Blanda ner ca 3 tsk salt, en massa varv på pepparkvarnen och ca 2 tsk aromat. Blanda ner färsen och arbeta smeten ordentligt, tills den "satt sig".
Stek biffarna i omgångar i panna (Jag brukar steka nästan färdigt och sedan ställa in i ugnen på 150 g efter hand som de steks). Om man vill kan man ha riven vitlök i smeten. Själv föredrar jag att ha vitlöken i något av tillbehören istället (men du kanske gillar det i biffarna!).

  Idag blev det bönor med zucchini, chilli och vitlök samt en grekisk sallad till biffarna. Vi hittade lite chllibearnaise i kylen också!

Tisdagsmat. 




4 kommentarer:

  1. Det ser smaskigt ut!
    Gb

    SvaraRadera
  2. malin, här kommer en pinsam fråga: vad är pepparfrukter? eller det som står där efter... :)
    biffar älskar vi ju här hemma så detta måste jag prova! så fort jag vet vad detta är ;)

    SvaraRadera
  3. Röd chili! Pepparfrukt! Same same! Kör på, Fidelippa!

    SvaraRadera