fredag 9 mars 2012

Blodvite, anti-wrinkle och slow-food

Ser din kran likadan ut? Blank men med ett "fingrat" handtag.


  Idag har det lagats mycket mat i mitt kök. Nu är klockan snart åtta och mitt välmående vilar inte bara på den goda maten utan också på vetskapen om att jag stod på crosstrainern på Friskis under förmiddagen. Fattar inte varför det är så svårt att ta mig dit! Jag mår ju så bra efteråt. Ärligt talat mår jag bra redan under tiden som jag är där. Det är bara det att det är ett sånt motstånd innan. Jag hoppas att detta trendbrott (att jag faktiskt gick dit och inte bara funderade på det) skall bli början på en friskis-vår. Fråga mig gärna om ett tag - nu har jag ju gått public med det - ifall jag kommer mig iväg och tränar. Det är alltid bra att ställa sig lite ansvarig inför andra...

  Vad mer denna dag? Huset städades och jag lagade lunch till min kära vän och hennes små töser (också kära vänner). Man kan ju inte låta en ledig fredag gå till spillo. Sen på stan köpte jag en anti-wrinkle cream. Min första. Jag hittade ingen annan kräm som passade torr och känslig hud. Känslig varelse som jag är... Lite känslig måste jag säga att jag var när jag skar av nageln på mitt vänstra pekfinger. Inte en liten flis, nästan hela ovansidan - så att blodet pumpade fram. Sorgligt! Lite sorgligt att den just hade läkt och vuxit ut (och upp) sedan jag gjorde det sist. Älskar min vassa, snygga Sabatier-kniv, men allvarligt talat... Får leta fram en fingertuta från nåt gammalt syskrin. Jag får hela tiden backa och skriva om, med tredubbelt plåster på mitt vänstra index-finger dyker alla möjliga bokstäver upp på skärmen.

  "Två hungriga italienare" har lagat mat på SVT. Idag tog jag mig an ett av deras recept på ragu (en slow-food-variant på köttfärssås helt enkelt). Tre turer till affären idag. Jag trodde jag hade koll i huvet, men fick ha det i benen... Salciccia stod det i receptet. Gick idag inte att uppbåda i Landskrona. Jag fick googla det och förstod att det var en råkorv (alltså inte rökt eller tillagad) på fläskkött smaksatt med vitt vin, vitlök, rosmarin och andra örter. Jag gjorde alltså en egen korvmassa av dessa ingredienser. Gick utmärkt.  Polenta skulle det vara till. Recepten varierar när det gäller koktid. Nåt säger 7 minuter nåt annat 45. Gick också bra. Nu har jag och mannen i mitt liv njutit av kärleksfullt tillagad mat! Ta dig tid och laga en riktig ragu. Funkar kanonbra med pasta också, naturligtvis!


Slowfood! Ös på parmesanost!


Två hungriga italienares ragu, 6-8 portioner


5 msk fin olivolja
1 liten gul lök, finhackad
500 g oxstek (högrev eller nåt) skuren i ca 2x2 cm
500 g revben (fläskkött)
200 g salciccia (som man trycker ut ur skinnet) 
2 msk tomatpuré utblandad i 1 dl rödvin
3 x 400 g tomatkross (Mutti, Mutti!!)
1 näve färska basilikablad
Salt och nymald svartpeppar

  Fräs löken i olja, 4-5 minuter, utan att den tar färg. Bryn allt kött, tillsammans med korvmassan, i omgångar. Blanda allt och häll i vin-tomapurén. Låt koka utan lock tills en tredjedel av vätskan kokat bort. Häll sedan på tomaterna och hackad basilika. Salta och peppra. Låt puttra långsamt under ca 2 timmar. Om du hade revben (med ben) tar du bort själva benen och lägger tillbaka köttet i grytan. Smaka av med salt och peppar.


Krämig polenta, 4 portioner

7,5 dl grönsaksbuljong
1,5 dl polenta
50 g smör
50 g färskriven parmesaost
Salt & peppar

  Koka upp buljongen. Vispa ner polentan. Småkoka ca 7 minuter. Rör ibland. Blanda ner osten och smöret. Smaka av med ca 0,5 tsk salt och ett par ordentliga varv på pepparkvarnen. Servera tillsammans med ragun och mer nyriven parmesanost och gott bröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar