lördag 17 mars 2012

En riktig favorit i familjen

Något att längta efter. Men nu är våren på gång!
  En vecka går så fort. Men man hinner med en massa också! Tre besök på Friskis! En massa matlagning som inte fotats, och därför inte hamnat i bloggen. Jobb! Jobb! Jobb! Igår kväll ett besök på S:t Michelles restaurang och vinkällare i Lund där vi hade ett presentkort att festa upp. Trevlig inledning på helgen alltså. Det var ett helt fantastiskt väder igår också. Våren sken över alla i skåneland, i Lund verkade alla studenter euforiska av värmen som strömmade från sol och gasolbrännare på alla uteserveringar. Idag har jag påbörjat en kimchi - vilket jag får återkomma till med recept och rapporter om huruvida det lyckades. Den får bli min första koreanska rätt - skall hitta något gott vi kan äta till - fram emot nästa helg.

  Ikväll kommer Andrea på middag. Jag skall göra en riktigt god och vårlig kyckling- och pastarätt med en citronsmörsås som äääälskar att hänga med parmesanost. Oj, vad gott det brukar bli! Det är ett recept som jag lämnat till många, och fått succérapporter tillbaka. Prova det vet jag. Inte alls svårt.

  Hon, Andrea, har just kommit hem från London där hon hälsat på lillasyster, familj och vänner. Det har varit lite tomt här hemma med båda döttrarna i England. Nu får vi fira att hon kommit hem! Om tre veckor firar vi att vi äntligen är med Hanna. Som jag längtar nu!




Oj, vad gott! Pröva!

Kycklingfilé med citronsmörsås, 4 personer 


4 kycklingfiléer
en klick smör


½ dl pressad citron
½ tärning grönsaksbuljong
1 dl crème fraîche (ej lätt)
50 normalsaltat smör
1 nypa cayennepeppar


Tagliatelle
Nyriven parmesanost

Blanda citron, buljong och crème fraîche i kastrull. Låt koka upp. Blanda ner rumstempererat smör klickvis, vispa. Skall ej koka igen, men kan värmas på. Smaka av med lite cayennepeppar.

Koka pastan.

Bryn kycklingfiléerna runt om. Baka färdigt i ugn 160 grader (15-20 minuter). Klyv dem på diagonalen och servera med tagliatelle, sås och massor av riven parmesanost.
Gör gärna dubbel sats av såsen - den går åt! Detta är vansinnigt gott, jag lovar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar