fredag 23 mars 2012

Skockor och vänner

De här underbara kronärtskockorna såg jag i 
affären. Då visste jag vad vi skulle äta!

  Vad skönt att få skratta mycket och samtidigt prata om viktiga saker. Många viktiga saker förtjänar ordentliga skratt, faktiskt! Prata mer! Det borde vi göra. Då skulle vi upptäcka hur vanliga vi är. Att vi inte är så annorlunda eller så konstiga. Det är väl skönt?!

  Pratmat! Finns det? Idag funderade jag på lite olika koncept. Jag tänkte att om man skall kunna sitta ostört och samtala utan avbrott, och utan att maten blir för mycket samtalsämne, gäller det att ha allt framme samtidigt! Så jag kokade kronärtskockor som vi åt tillsammans med vispat citronsmör. Framdukat fanns också lite olika kallskuret, god sallad, olika röror som passar till gott bröd och ett par tre goda ostar. Allt på bordet! Ja! Det var ett lyckat koncept! Vi åt och pratade (lite om maten måste jag erkänna, men om mycket annat också) timme efter timme!

  För övrigt har dagen gett oss en liten försmak av vår och sommar. Fram på eftermiddagen hittade äntligen solen fram. Lyckligtvis höll sig vinden borta också. Fantastiskt kombo - sol och vindstilla. Längst in till väggen på altanen var det faktiskt drygt 20 grader sent på eftermiddagen. Härligt! Passade på att fota kronärtskockorna på altan-trallen.

  Pröva att äta kronärtskockor! De har en otroligt mild och sympatisk smak. Vi doppade i vispat citronsmör och flingsalt. Gott!

Kronärtskockor, 4 personer

4 kronärtskockor
Vatten
Salt
1 citron

  Bryt stjälkarna av kronärtskockorna. Koka upp saltat vatten. Lägg i skockorna och en citron delad i ett par tre bitar. Koka ca 35 minuter. Servera med riktigt smör som du vispat med pressad citronsaft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar