onsdag 28 mars 2012

Sushi, havreknäcke & wordfeud

Tisdagsmiddag!

  Sedan barnen flyttade hemifrån har vi blivit mycket slarvigare med matlagningen och livsmedelsinköpen under veckorna. Ren och skär lathet! Nu för tiden finns det så mycket färdigmat som faktiskt är riktigt bra också, så tror jag inte att det var förr. Vanligtvis får en vardagsmiddag inte ta längre tid att laga än tiden det tar att koka potatis, pasta eller ris. Idag tog middagen ca 2 minuter att få färdig. Färdig sushi från Coop. Den är riktigt god. Wasabi-kicken som sätter in kan man gott behöva så här i slutet på mars  också när kroppen inte förstått att vi lever i en ny tid. Jag tänker att jag är en kvällsmänniska. Det blir ju bara ännu tydligare när en timme försvinner. Hur pigg och otrött som helst på kvällen. Svårt att gå och lägga sig i rimlig tid. Sedan otroligt seg på morgonen när klockan ringer. Det känns i hela kroppen att det är nåt lurt med tiden. Att traska upp i gryningen brukar annars bara förknippas med att man skall på semester. Hur lurad känner man sig inte då när man bara skall med pendeltåget på en liten resa 14 minuter norrut?

  Upptäckte precis att vi inte ens har knäckebröd här hemma! Det är vår basföda på vardagsmorgnarna. Havreknäcke är oftast grejen här hos oss. De är inte helt oproblematiska dock. Det låter otroligt högt inne i huvudet när man tuggar. Det är svårt att höra något annat. Dessutom smular de aggressivt. Bord och golv (?) får sopas.

  Annars får jag just inte mycket gjort på kvällarna. Jag har just skaffat min första Iphone och i söndags fick jag hjälp att installera Wordfeud (måste erkänna att denna möjligheten spelade en avgörande roll varför jag bytte telefon). Det är väldigt svårt att slita sig från spelet - i alla fall nu i början. Timmarna rinner lätt iväg och förvånat kollar man på klockan. Tre timmar? En tisdagskväll? Men som det är nu så måste jag öva mycket nu i början. Jag måste lära mig att tänka strategiskt! Jag måste lära mig att hålla på vissa brickor och att offra andra. Jag måste nog också tänka ett par steg framåt också, inte bara bli glad när jag kan slänga ut ett tjusigt ord - det skall ju hamna på "rätt" rutor också... Jag har också bestämt mig för att INTE fuska. Nänä! Bokstäverna skall processas i hjärnan, inte på nätet. Så loosar jag just nu ca 65% av alla matcher också! Men jag ger mig inte!


Seriöst arbetande kvinna.


3 kommentarer:

  1. haha, älskar att ditt engagemang för wordfeud nästan hamnar på samma plats som matlagning ;) heja heja! själv har jag inte lyckats fastna i WF, men jag fastnar ju i annat så ;)

    ps. nu har vi gjort en av dina såser härifrån flera ggr, så god! citronsåsen tror jag det är :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Då tycker jag du skall testa något annat... Biffarna?

      Radera
  2. Hej Malin!
    Har precis hittar Rumble som också är ett ordspel till iPhone. Sjukt roligt och rekommenderas varmt!

    Therese

    SvaraRadera