söndag 26 februari 2012

Spaghetti till steken?

Varje vecka inhandlas nya tulpaner!


  Idag sken solen medan vinden bet i skinnet. Typiskt skåneväder. De första krokusarna har slagit ut i alla fall. Då vet man att den verkligen är på gång. Våren. Tror minsann att den rent meteorologiskt numera intagit vårt landskap. Våra biljetter till London är bokade också. Ett annat säkert vårtecken. Förra påsken tillbringades hos Andrea i Crouch End, norra London, i 25-gradig värme. Vågar man hoppas på samma temperatur i år?

  Tycker du, som jag, om att ha människor omkring dig? Bjud hem lite folk, vet jag! Vi har precis avslutat skön helg genom att äta söndagmiddag med både familj och vänner. Jag gillar att blanda! När jag lagar söndagmiddag blir jag alltid lite mer traditionell i min matlagning av nån anledning. Jag försöker att få in lite nya grepp dock. Som idag: spaghetti till "steken". Jodå, det funkade bra. Testa och se själv!

Ännu en middag!


Recept:

Örtig fläskytterfilé med spaghetti alfredo, traditionell sås och frisk sallad, för 8 personer

Köttet:
1,5-2 kg fläskytterfilé
1 morot
4-5 katrinplommon (sviskon)
3 vitlöksklyftor
1 stjälk blekselleri
Rosmarin, timjan, rosépeppar, salt & peppar
Smör

Salta och peppra köttet. Krydda ordentligt, runt om, med rosmarin, timjan och rosépeppar. Bryn köttet runt om i ordentligt med smör. Lyft över köttet i en ugnsfast form. Dela moroten och sellerin i ett par bitar och skär vitlöksklyftorna mitt itu. Låt fräsa i pannan nån minut. Fördela runt köttet. Skölj ur pannan med ca 2-3 dl vatten som hälls över köttet. Lägg dit katrinplommonen. Sätt en termometer i köttet. Täck formen med aluminiumfolie. Ställ in i ugnen, 150 grader. Låt gå till ca 70 grader (tar ungefär 1,5-2 timmar).

Såsen:
Steksky
1 msk vetemjöl (och lite vatten)
2-3 dl vispgrädde
Salt & peppar

Sila ner stekskyn i en kastrull, koka upp. Blanda mjöl och vatten, klumpfritt. Vispa ner i den kokande skyn. Låt koka nån minut. Häll i grädden. Låt koka ett par minuter. Smaka av med salt och peppar. Ordentligt!

Spaghettin:
500-600 g spaghetti
25 g smör
2 dl vispgrädde
1 dl crème fraîche
1-2 dl färskriven parmesanost
1 klyfta vitlök
1 knippe persilja
Skalet av 1/2 citron
Salt & peppar

Koka pastan. Häll av i durkslag. Smält smör. Blanda ner grädde och crème fraîche, riven vitlök, salt och peppar. Blanda med den avrunna pastan. Blanda i persilja, parmesanost och det rivna citronskalet. Kolla kryddningen.

Sallad:
Lagom mycket god blandad sallad (ruccola, maché, isberg eller vad du gillar)
Blandade nötter & frön (jag tog valnötter, mandel och pumpafrön)
2 apelsiner 
Sockerärtor
1 dl torkade tranbär
Vinägrett på rödvinsvinäger, olivolja, salt & peppar

Skölj och torka salladen väl. Rosta frön och nötter i torr panna. Skär ut fina filéer av apelsinerna (alltså utan skal och hinnor). Blanda ihop allt utom vinägretten i en skål. Vispa ihop vinägretten separat och häll över salladen alldeles innan servering. Blanda!

2 kommentarer:

  1. Har hört att det var väldigt gott, ska själv ta tipset på salladen, den verkar vara lite roligare än min "gurka-tomat"sallad!/Maria

    SvaraRadera