måndag 20 februari 2012

Obarmhärtig äro måndagen

Den här bilden har absolut inget med detta
att göra. Men viss är den härlig. Semesterminne!
  Jag måste säga att måndagen känns obarmhärtig. Invaggad i efterdyningarna av en härlig helg, fylld med vänskap, god mat och fina presenter, hade veckan inte riktigt "på:at" sig. När jag i morse, redan 08:30, skulle vidarekoppla telefonen och fick sätta "Möte" fram till 17:00 insåg jag dock vad jag hade framför mig. Vad bra att jag inte hade sån koll på det redan igår kväll! Nu för tiden går jag aldrig in på min jobb-mejl hemifrån och jag tar aldrig med mig min jobb-almanacka hem. Jag håller reda på om jag skall inställa mig nån annanstans än på kontoret kommande dag - annars får resten vänta.

  När tåget rullade in i Landskrona vid halv sex kände jag att nu har veckan nästan gått! Jag har avverkat möten nog för en vecka! 25% av min arbetsvecka är avklarad (ja, jag ska jobba mer på "här & nu").

  "Här & nu" pustar jag ut efter middagen, medan Håkan bär ved (13 kubikmeter skall staplas). Varför har vi inte fjärrvärme? sa han, när han skulle gå ut i mörkret. För att vi så mycket hellre vill göra annat för pengarna! sa han sen. Jag är så glad att vi eldar med ved! Han sa det med ett nöjt leende över hela ansiktet. Jag är också nöjd, sa jag, för att du orkar hålla ut.

  Måndagsmiddagen blev inte så inspirerad så idag kommer ett recept på gårdagens köksansträngningar. Jag fick det hemma hos min goda vän och matinspiratör Gunbjörg förra veckan, och testade på det igår (fick också länsa hennes skafferi på vermouth eftersom det visade sig att det inte alls var det vi hade i flaskan i källaren - det var tydligen nån rom med hallonsmak, vilket inte alls hade passat i såsen).



Fläskfilé med rosmarinsky och gratinerad fänkål, 4 personer


Såsen är fantastisk! Pröva detta!



Helstekt fläskfilé
800 g fläskfilé
1½ tsk salt
1½ tsk svartpeppar
1½ msk finhackad färsk rosmarin
2 msk olivolja 
 
Rosmarinsky
1 finhackad schalottenlök
½ msk olivolja
2 dl torr vermouth
3 msk koncentrerad kalvfond
3 dl vatten
2 kvistar färsk rosmarin
3 msk Maizena ljus redning
 
Gratinerad fänkål
800 g fänkål
2 tomater
125 g mozzarella
2 krm salt
1 krm svartpeppar
1 dl riven parmesanost 


Sätt ugnen på 225º.

Finhacka löken till skyn och fräs den sakta glansig i olja. Tillsätt vermouth, kalvfond, vatten och rosmarin. Koka utan lock 5 minuter. Sila skyn. Vispa ner maizena utrört i lite vatten och koka upp i samband med serveringen.

Skär fänkålen i tjocka skivor och koka dem i lättsaltat vatten 2 minuter. Sila upp och lägg dem i en oljad, ugnssäker form. Dela tomaterna, ta ur kärnorna och skär dem i tärningar. Skär mozzarella i tärningar och fördela tomat och ost över fänkålen. Krydda med salt och peppar och strö över den rivna parmesanosten. Gratinera mitt i ugnen 20 minuter.

Putsa filéerna rena från fett och hinnor och torka av dem. Krydda med salt och peppar och gnid in rosmarin. Hetta upp olja i en stekpanna och bryn dem runt om.  Lägg över i en ugnssäker form och stick en köttermometer. Ugnsstek 15-20 minuter till innertemperatur 68º. Ta ut och låt det vila ca 10 minuter innan det skärs upp.

Skär upp (tranchera) i skivor och lägg på tallrikar tillsammans med fänkål och sky. Garnera med en rosmarinkvist. Servera gärna med en god sallad (Gunbjörg hade blandad sallad, rostade nötter, filéad apelsin och torkade tranbär, allt med en god vinägrett).
Detta är en riktigt "vårig" rätt!

2 kommentarer:

  1. Som vanligt finns det mycket värme i det du skriver. OCH ett gott recept på det! :)

    SvaraRadera