lördag 4 februari 2012

Inspiration leder till kaos i köket leder till bra recept

Härlig kycklinggryta med allt-i ett.

  -15 grader visade termometern när vi gick upp denna lördagsmorgon. Den inre temperaturen betydligt högre då något vintervirus, med hosta och halsont, hälsar på. Efter dammsugning och våttorkning av golven letade sig Håkan ner i källaren för att måla lite. "Gärna något i lila-grå toner", bad jag, eftersom det skulle passa bra ovanför sängen i det nyrenoverade sovrummet. Tydligen kan man inte begränsa en konstnärssjäl så snävt - vi får se vad det blir! Själv tyckte jag att det vore snyggt med "typ solrosor i grå och lila toner". Inget begränsat med det...

  Själv tänker jag inte känna mig begränsad av att jag inte har någon tagine - marockansk lergryta. Min gamla Römertopf (en väl använd bröllopspresent sedan 23 år) får agera gryt-vikarie. I sånt här kallt väder skall man äta varm, kryddig mat (tydligen gäller detsamma i varma, heta Marocko). Eftersom jag hade en tanke, men inget recept, blev det till att improvisera. Allt-i-ett vill jag ha. Lite äta-med-händerna-känsla (kommer ju inte att hända, men ni förstår idén). Eftersom jag har färska kycklinglårfléer hemma (väljer detta just nu före vanlig bröstfilé eftersom de har mycket mer smak) blir dessa grunden.


Det blir stökigt när jag lagar mat.

Recept:

Min egen "Kyckling-tagine" för 4 p


4 dl ris
4 msk röda linser (kan uteslutas)
1 kg kycklinglårfiléer
1 gul lök eller 3 charlottenlökar
2 klyftor vitlök, hackad
8 torkade aprikoser, delad på mitten
6 katrinplommon (eller sviskon som vi säger här i Skåne),delad på mitten
8-10 dl kycklingbuljong
1 tsk gurkmeja
1 tsk paprikapulver
1 krm spiskummin
1/2 tsk chiliflingor
1 dl skållad, skalad mandel
salt & peppar
en skvätt flytande margarin eller olja

  Lägg lergrytan i blöt ca 30 minuter. Salta och peppra kycklingen (låt den behålla sin hoprullade form) och bryn hastigt runt om i margarinet/oljan så att den får lite färg. Ställ åt sidan.
  Lägg ris, linser, lök,vitlök, aprikoser och sviskon i grytan. Blanda om lite. Ta varm kycklingbuljong och blanda i gurkmeja, paprikapulver, och spiskummin. Salta och peppra. Rör om väl. Lägg den brynta kycklingen ovanpå riset i grytan. Strö på chiliflingorna. Häll på så mycket av buljongen som du kan, utan att det rinner över. Sätt på locket och ställ in grytan i kall ugn. Sätt ugnen på 200 grader. Efter ca 30 minuter öppnar du locket och häller på mer av buljongen. Samma sak efter ytterligare 15 minuter. Nu borde all vätska finnas i grytan. Efter sammanlagt 1 timma och 10 minuter tas grytan ut! Låt stå på spisen.
  Ta den skållade mandeln och rosta lätt i torr panna. Strö över grytan. Servera tillsammans med en kall sås. Själv blandade jag crème fraiche med rivet citronskal, lite fin olivolja, salt & peppar.

Mandel skållad, klar att skalas.


Citron-dipp.

Allt lagar sig i ugnen.
Mmm. Serverat!

  Rätten fick godkänt av familjen. Andrea tyckte dock att man kunde hoppat över sviskonen! Du väljer själv!

1 kommentar: