tisdag 31 januari 2012

Böcker & Vänner

Vad härligt med böcker!

  Ikväll har jag varit på bokcirkel. Vi har hållit på i otroliga elva år. Jag vet inte hur många böcker vi läst tillsammans - det borde vara ett 70-tal. Helt ärligt - en del av böckerna hade jag inte läst ut om vi inte haft vår cirkel tillsammans. Och vilken tur för mig, för en del böcker tar sig inte riktigt förrän efter en fem-sex kapitel.
  Vi följer en strikt rutin när vi träffas. Middag och efterrätt avnjutes hemma hos den som valt boken. När alla tagit mat så går vi ett varv och alla får betygsätta boken. Klassisk betygskala 1-5. Den vars betyg avviker som mest får börja att motivera sitt betyg, sedan går vi laget runt (om vi inte alldeles pratar i munnen på varandra). En del böcker finns det massor att säga om, andra är liksom slutpratade direkt.

  Det är lite av ett vågspel att välja bok eftersom det skall vara en bok man själv inte läst ännu. Lite nervöst kan det vara, och ibland lite genant om man valt något som inte lever upp till ens förväntningar. Vi har hållit på så länge nu att när betygen sätts så har vi rätt så bra koll på vad de andra skall tycka. Boken som skall läsas innan vi träffas nästa gång får vi när vi tagit för oss av efterrätten. Bokväljaren har med sig ett ex till alla (enda kravet genom åren har faktiskt varit att boken skall finnas i pocket). Det har blivit ett och annat bottennapp genom åren också, eller hur?

  Hade jag inte varit socionom så står bibliotekarie högst upp på min lista över drömyrken (tillsammans med kock). Bra kombination om man vill starta et bokcirkel... Här hemma får jag vara min egen bibliotekarie och låna ut böcker. Detta underlättas av att Håkan sorterat in alla böcker i ämnen och bokstavsordning. Hce och Hc har jag här nere i vardagsrummet...

Böcker jag uppskattat på senare år:
- Bröderna Benzinis spektakulära cirkusshow av Sara Gruen
- Alltid hos dig av Maria Ernestam
- Middlesex av Jeffrey Eugenides
- Saffransköket av Yasmine Crowther
- Tusen strålande solar av Khaled Hosseini

Några av böckerna vi läst i bokcirkeln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar