lördag 28 januari 2012

Lönefredag - lyxfredag


  Oj, vad lyxigt det blev igår -fredag. Alla måsten avklarades redan under förmiddagen (inklusive ett besök på Friskis). Under eftermiddagen blev jag sedan ordentligt ompysslad på Salong Cute, hos Johanna. Det vore värt pengarna att gå dit regelbundet bara för att få håret tvättat av henne. Hon ger en fantastisk hårbottensmassage under schamponeringen. När vi hade kommit så långt, efter att jag suttit folierad och läst intressanta tidningar ett tag, hade klockan dragit ut på tiden - men inte att hon skyndade på. Allvarligt! Gå dit och få håret tvättat - superlyx! Hon klipper dessutom håret på mig så att jag är helnöjd varje gång när jag går därifrån.

  När man blivit så lyxigt behandlad gäller det att fortsätta i samma stil. På fredagar skall man inte behöva stå alltför länge i köket - ändå vill man njuta av god mat. Hos oss blev det skaldjur, en egengjord aîolli och ett gott franskt vin från Sancerre (passar perfekt till skaldjur). Till detta endast lite bröd och en sallad på allt det vanliga och tärningar av en perfekt mogen mango. Färska räkor och havskräftor! När jag skulle betala, hos fiskhandlaren utanför Coop, blev jag lite bestört men höll god min och tänkte att det får väl dröja tills nästa gång...

  Mysig kväll blev det i alla fall - och söta Andrea kom och åt med oss! 

Mina fredagsälsklingar!
  

Förr slog jag min majonnäs för hand. Med
stavmixer blir den ännu bättre. 

Svarta prickar i aîollin? Använder alltid svartpeppar!

På lördag går jag gärna till Smakfullt - Landskronas
 godaste butik. Idag blev det marmelad från Olof Viktors,
en fransk bondost och Vesterhavsost!

I väntan på våren får man göra vad man
 kan inne!

Recept på aîolli:

2-3 äggulor
1 msk fransk senap
1 msk vitvinsvinäger
3-4 dl olja (inte olivolja utan en neutral)
1-2 klyftor vitlök
salt & peppar

  OBS! Alla ingredienser måste vara rumsvarma! Inga kalla äggulor här!
  Blanda de fyra första ingredienserna i ett smalt kärl. Kör med stavmixern tills det blir en majonnäs. Salta och peppra och riv i vitlöken. Smaka av. Behövs mer vinäger, salt, peppar eller senap? Ställ kallt i vänta på avnjutning. Om du vill kan du riva i lite skal av citron eller lime! Då blir det en upp-piffad aîolli. Eller varför inte lite hackad färsk chili...?

  Har du ingen mixer? Lägg gulor, vinäger och senap i vid skål/bunke. Vispa frenetiskt, gärna ballongvisp, och droppa i oljan medan du vispar på. Allt eftersom det tjocknat på kan du hälla på oljan i lite högre fart. När det blivit majonnäs och all olja är i-vispad så följer du receptet ovan.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar