måndag 23 januari 2012

Vad är det med måndagar och fredagar?


  Varannan vecka är jag ledig på fredagar. Varje jämn vecka. Tänk så olika mina udda och jämna veckor kan vara. Redan på måndagen vet jag.... De udda veckorna känns måndagarna lite tyngre, dagarna känns långa och segar sig fram och jag försöker tänka på att inte vara uppe för länge på kvällarna, inte planera in alltför mycket efter jobbet. De fredagar jag jobbar brukar i och för sig vara jättetrevliga – extra mysig stämning på jobbet då alla ser fram emot helgen och gör upp planer.

  De jämna veckorna känns måndagen riktigt bra – tänk jag jobbar ju bara fyra dagar den här veckan! Efter tisdagen har halva veckan redan gått och jag börjar se fram emot en lång helg – slarvar lite med läggtiden eftersom jag ju ändå är ledig på fredag och inte behöver oroa mig för sömnen. Torsdag blir liksom fredag för mig (då är ju till och med onsdagen härlig). Den lediga fredagen skall tillvaratas och jag försöker att inte låta alltför mycket av dagen gå till städning och sånt trist (inte så stor skillnad mot övriga veckodagar i och för sig, haha).

  Så den stora vinsten med att jobba deltid (och få en deltidslön) är kanske inte framför allt fredagen själv. Det är måndag till torsdag som blir så annorlunda!



Kökstips! 
  Har ni förresten upptäckt vilken otroligt god smaksättare skinka och bacon kan vara? De flesta kokta grönsaker – brysselkål, haricot vert o.s.v. – blir helt rätt och trendigt om de serveras toppade med lite kallrökt sidfläsk som man tärnar och steker en stund och rundar av med lite råsocker (eller farin) och balsamvinäger. När man duschar på lite balsamvinäger får man dessutom en riktig kick rätt in i hjärnan om man andas in lite av ångorna ur pannan. Hallå! Koka inte grönsakerna mosiga!!

 Vanlig rökt skinka passar jättebra till kalla såser som man kan ha till lite kallskuret eller till en god bakad potatis. Den här röran gör jag ibland. Igår blev den som en sid-dipp till lite kokta haricot vert blandade med vitlöksfräst zucchini, som tillbehör till ryggbiffen.

2 dl crème fraîche (funkar med lätt crème fraîche, men den feta är ju alltid godare)
4 skivor god, rökt skinka som hackas 
2-3 msk finhackad rödlök
1 tsk paprikapulver (själv har jag ett fantastiskt paprikapulver inköpt i en saluhall i Budapest)
Lite salt & peppar efter smak

  Bland ihop allting och ställ kallt innan servering. Passar till en massa! (Varför inte klicka dippen på stekta kycklingfiléer som gratineras i ugnen med lite ost!)




2 kommentarer:

  1. Hurra! Malins mattips rakt in i vardagsrummet! Det gillar jag!
    Gb

    SvaraRadera