tisdag 24 januari 2012

Vad får ut oss i friska luften?


  Idag försökte solen att skina in genom mina lindrigt rena kontorsfönster. Alla advents- och julstormar har ödelagt fönsterputsarfirmans ansträngningar – och det dröjer väl en 4-5 månader tills det är dags för dem att komma igen (fönsterputsarna alltså).
  Det är synd egentligen, för jag har en härlig utsikt. Parken utanför, med stor lekplats, är fin i alla årstider. Man kan också se Danmark och färjorna som daglig- och kvartsligdags (förmodligen inget ord men avser ”varje kvart”) seglar iväg. Alltså, detta är vad man kan se när fönstren inte är alldeles kladdiga av intorkat salt och sand från stormarna. Men jag vet ju att det finns där bakom.

  Jag vet också att det finns en vår "bakom" vintern. I fredags, som idag, gjorde den sig påmind genom att solen sken för glatta livet när jag tog en promenad på lunchen. ”Vi borde verkligen komma ut en kort sväng varje lunch” säger vi till varandra där vi knatar på. ”Man mår så bra av det!” Detta säger vi ofta till varandra, kollegorna och jag, men det inträffar i princip bara när vädret är fint. Vem vill ut och stångas med Kattegats fuktiga, saltiga snålblåst. Riktig vårkänsla blev det i alla fall i fredags när vi promenerade till systembolaget (sammanlagt nån halvtimma fram och tillbaka). Upplyfta återvände vi med varsin turkos kasse. ”Jag känner mig riktigt glad”, sa kollegan. ”Kanske skulle vi komma ut oftare om vi alltid hade ärende till systembolaget”, funderade jag.
   Kan det vara rimligt och lönt att göra sig fler ärenden till vinbutiken? Man skulle ju i alla fall komma ut och röra på sig mycket mer… Om man rör lite på sig kan man sedan satsa på detta receptet


Löjligt goda burritos för 4-5 p!


Perfekt för ett fredagsmys när du inte vill stå länge i köket. Gör det bästa för att förädla ett halvfabrikat! Tro mig: Både barn och vuxna gillar det här. Löjligt goda, sa Daniel en vän från Malmö, när han åt de här.

1 grillad kyckling
1 röd och 1 grön paprika (stora)
2 ordentliga gula lökar
1 burk crème fraîche (inte den magra)
Tacokrydda (ca en halv påse)
Salt och peppar
Tortillabröd
Riven ost och olja


Rensa kycklingen och dela i hyfsade bitar (låt skinnet vara kvar)
Strimla paprikorna (ej för tunt)
Samma sak med löken

Fräs lök och paprika i lite olja, 1-2 minuter
Blanda i kyckling, kryddor och crème fraîche
Koka ihop nån minut eller två, salta och peppra om det behövs

Fördela på de åtta bröden. Rulla ihop och lägg med skarven ner i smord form.
Pensla på lite olja, strö på lite riven ost. Gratinera i 225 grader, tills det fått färg.


Servera med:
-sallad (måste vara mycket tomater och hackad lök)
-salsa (hot)
-tortillachips 

Blir du helt crazy kan du servera en klick kall crème fraîche till också – hur gott som helst….

1 kommentar: