lördag 2 mars 2013

En oväntad vändning - och en god muffins i vårsolen

Året började inte som något annat år!
Efter en längre paus återupptar jag mitt bloggande. Året fick en så oväntad vändning när min pappa plötsligt gick bort. Alla ord som skulle kunnat hamna här, för att beskriva hur mitt liv varit sedan dess, har känts som för få eller för många. Så mycket har varit sig så likt och så mycket har varit så olikt. I förra veckan var det begravning och det kändes som ett väldigt fint och varmt avsked. Jag känner stor tacksamhet för alla som slöt upp och alla fina ord som sades.

Idag är det 2:a mars och solen skall snart skina från en kall och blå himmel. Igår hann det till och med att ljusna ordentligt utanför rullgardinen redan innan jag tog mig ur sängen. Morgonkylan leder till eftermiddagsvärme.

Jag hade ledig eftermiddag i torsdags och temperaturen kröp faktiskt upp till +12 grader vid altanväggen. Detta var naturligtvis helt avhängigt solen. Det fanns då ingen värme i luften! Eftermiddagen var i alla fall perfekt för bakning så idag blir det ett bakrecept. De är inte så vanligt förekommande men jag åt en så god muffins på Espresso House för ett tag sedan att jag fick göra en egen variant. De blev riktigt goda och passar perfekt till ett eftermiddagsfika (eller vilket fika som helst för den delen). På EH kallas den Muffinssemla och serveras med en klick grädde. Här hemma vispades ingen grädde och den kallas Kardemumma- och mandelmuffins.

Ljuvlig muffins i vårsolen. Går i ett nafs att göra!

Kardemumma- och mandelmuffins, 12 stycken
2 stora ekologiska ägg
1,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
100 g smält smör
2 dl gräddfil, filmjölk eller crème fraiche
2 tsk kardemummakärnor
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 krm salt
125 g mandelmassa
1 msk vispgrädde
mandelspån
florsocker för pudring

1. Sätt ugnen på knappt 200 grader (om du har varmluft) annars ca 225 grader. Klä en muffinsplåt med papperformar eller ställ upp 12 stadiga muffinsformar på en plåt.
2. Stöt dina kardemummakärnor i en mortel.
3. Riv madelmassan grovt och rör ihop lätt med vispgrädden. Ställ åt sidan.
4. Vispa ägg, socker och vaniljsocker ordentligt vitt och luftigt.
5. Rör ner gräddfil (eller vad du valt) i det smälta smöret och vispa sedan ner det i äggsmeten tillsammans med kardemumman.
6. Blanda ihop vetemjöl, bakpulver och salt. Blanda sedan ner i smeten, använd låg fart på vispen.
7. Fördela all smet i formarna. Ta en klick av mandelmassan i en tesked. Tryck ner baksidan av skeden mitt i formen med smet och se till att mandelmassa hamnar i smeten och bara sticker upp lite grann. Strö på mandelspån.
8. Grädda mitt i ugnen i ca 12 minuter. Låt dem inte bli för torra.
9. Låt kallna och pudra över florsocker. Ät och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar