söndag 30 december 2012

Nyår

Nyårsbubbel. 
Nyår!
Det gäller att inte bara planera maträtterna utan också planera så att det är praktiskt genomförbart. Vill jag äta förrätt vid bordet, och sedan skall alla sitta där och vänta medan jag är ute i köket igen och förbereder varmrätt? Blir det mer jobb om jag skall ha en "stående förrätt"? Då måste man kanske göra flera små munsbitar?

Hur trendig måste man vara? Förpliktigar det när man bloggar om mat? Jag bör också betänka att vi är tio vuxna och fem barn. Och att jag själv skall ha en skön kväll! Och äta gott!

Till slut har jag bestämt mig för att strunta i en massa ambitioner och göra något som helt enkelt smakar väldigt bra - även om det är lite 80-tal över det. Coeur de filet provencale är redan bestämt (fast utan potatisen under). Jordärtskocksstrudeln som jag planerat (säkert jättegod men lite mer pillig) byts ut mot potatisgratäng, alltid gott! Nedan får du ett recept på en potatisgratäng som du kan förbereda dagen innan om du vill. Och eftersom jag redan handlat hem jordärtskockorna så blev de en förrättssoppa istället. Garnityr? Valde mellan balsamicofläsk och skaldjur. Det ena lite godare det andra lite mer nyår. Återigen fick smaken avgöra, det blir sidfläsk stekt med balsamvinäger. Hur gott som helst mot den lena soppan. Grunnar lite på om jag skall göra en rödvinssås, eller kanske en konjakssås till huvudrätten också...

Dessert? Här är det så bra att ha en god vän som älskar att göra dessert! Jag tror att hon väljer mellan att göra en klassiker, Crème brulée, eller något helt nytt och oprövat. (Har hört ryktas nu att det blir chokladfondant och hemmagjord glass, wow!)

Så här såg det ut nu ikväll, 30 december.
Bordsdukning? Har en vision om att det skall vara en rad av låga blommor genom hela bordet, endast uppluckrat med stearinljus. Har övat nu kvällen innan med de blommor som fanns hemma. Får skaffa lägre blommor tills imorgon kväll, tror jag. Så vi ser varann.

Ett par andra saker har jag också förberett inför morgondagen. Gratängerna är gjorda och står i kylen och väntar på "färdiggräddning". Soppan är också gjord. Den blev jag extremt nöjd med!

Imorgon hoppas jag kunna ta det lugnt. Pyssla med lite tilltugg, handla det sista (som alltid fattas) och ordna med köttet. Sen är det bara att göra sig snygg och ikläda sig paljetterna. Gott slut, alla! Och snart Gott Nytt År!


Jordärtskockssoppa, 10 personer som förrätt
1 kg jordärtskockor
2 gula lökar (inte för små)
1 äpple (Ingrid Marie el matäpple)
4 potatisar (inte för stora)
2 klyftor vitlök
3 msk smör
3 dl torrt vitt vin
1 L vatten
2 tärningar grönsaksbuljong
2-3 msk kycklingfond
4 dl vispgrädde
Salt & peppar

200 g kallrökt sidfläsk
2-3 msk balsamvinäger
1 dl cashewnötter
vit tryffelolja

1. Skala skockorna och dela i mindre bitar. Lägg i kallt vatten omedelbart så de inte mörknar. Samma sak med potatisen och äpplet.

2. Skala och hacka lök och vitlök.

3. Smält smöret. I med löken och alla grönsaker. Fräs under ett par minuter under omrörning - det får INTE ta färg.

4. Smula över buljongtärningarna och häll på vinet. Rör. Späd sedan med vattnet. Låt koka upp under lock och sedan sjuda ca 15-20 minuter tills potatis och skockor är mjuka. 

5. Häll på grädden och låt koka ytterligare 5-8 minuter.

6. Ta av från värmen. Mixa allt med stavmixer, eller kör i en vanlig mixer (hälften åt gången i så fall). Låt soppan gå ner i ny gryta, genom en trådsil så att den är helt slät. 

7. Smaka av med salt peppar och kycklingfonden. Salta och fonda tills du får fram den smak du verkligen gillar! 

8. Grovhacka cashewnötterna. Rosta i torr panna och ställ åt sidan. Tärna eller strimla ditt fläsk. Bryn fläsket i stekpanna. När det börjar få färg skvätter du över balsamvinägern och låt den koka in i fläsket.

9. Häll upp soppan i djup tallrik eller skål. Stänk på ett par droppar vit tryffelolja. Låt alla själva strö på fläsk och nötter! Ät och njut!

Potatisgratäng, till 4 personer
1 kg mjölig potatis
1 gul lök
1-2 vitlöksklyftor
4 dl vispgrädde (+ 1 dl mjölk eventuellt)
Salt & peppar

1. Skala och skiva potatisen ner i en gryta (gärna non-stick). Skala och skiva löken rakt ner i samma gryta. Hacka eller pressa vitlöken och hutta ner den i grytan också. Häll på grädden. Salta och peppra. 

2. Ge ett uppkok på spisen, rör ordentligt. Sänk värmen och låt koka/sjuda 10-15 minuter. Smaka av. Mer salt eller peppar? Det skall vara ordentligt med vätska. 

3. Häll ut allt i ugnsfast form. Antingen låter du det svalna och täcker med folie och ställer i kylen tills nästa dag) eller så ställer du direkt in den i ugnen på 225 grader. Grädda tills den har fin färg och är mjuk rakt igenom, ca 30 minuter. 

2 kommentarer: