tisdag 12 mars 2013

Istället för kolhydrater

Vilken färg! Blodgrape!
I morse var det -14 grader. Det kändes ju helt absurt! Tack och lov var det inte så blåsigt så man led inte så väldans av kylan. Under eftermiddagen när jag tittade ut över stadsparken såg jag fyra ynglingar som slagit sig ned i gräset och satt och rökte. Njaaaae, så varmt var det väl inte, men det värmde verkligen på framåt dagen. Hopp om vår alltså. Nästa helg åker Håkan och jag en tur till Köpenhamn för lite hotellboende och operabesök. Jag hade tänkt att våren skulle ha kommit då. Kan det vända så snabbt? Vi får se! Så länge solen lyser känns det ändå okej.

Jag måste säga att jag trivs med livet, just nu. Trevliga saker att se fram emot (det måste man ha som små ljuspunkter man anar där framme), lagom tempo på jobbet och en familj som jag älskar oerhört och är så tacksam för. Redan veckan efter Köpenhamn så är det dags för påsk. Sedan avlöser klämdagarna varandra ända fram till sommaren. Jag kollade med min chef idag om de satt ihop nåt schema för alla klämdagar där man kunde göra anspråk på ledighet. Vi har löst hela våren, sa hon. Om du och Katarina (min närmsta kollega med samma funktion som jag) är på plats nånting så är det rena bonusen. Så skönt! Jag gillar tanken på mig själv som bonus på jobbet :-)

Kolhydraterna lyser med sin frånvaro fram emot middagsdags här hemma, för en tid i alla fall. Det är rätt så utmanande att hitta goda tillbehör som ersätter potatis, ris och pasta. I alla fall om man inte skall tröttna på det alltför fort. Det har blivit mycket gröna bönor, som jag ångkokar. Sen gäller det att variera smaksättarna. Här kommer lite tips för er som slopar kolhydraterna ett tag.

Ljummen sallad. Kommer funka till grillat i sommar också.

Ljummen sallad, 4-6 personer

Strimla ett fänkålsstånd (ta bort rotfästet) och skiva 8-10 shiitakesvampar. Fräs 10-15 minuter i olja och lite vitlök. Lagom värme, skall inte ta så mycket färg. Rör då och då.
Strimla under tiden ett par paprikor i olika färger, ta en ask bönskott,och klipp ner en kruka färsk koriander. Pressa över färsk limejuice och pressad blodgrape. Blanda ner svamp och fänkål, en finskuren rödlök och en ask körsbärstomater. Strö över cashewnötter. Lite god grönsallad vid sidan av.


Ångkokta gröna bönor, med olika smaksättare
Koka lagom mycket färska gröna bönor så att de är så färdiga som du vill ha dem (jag vill inte att de skall vara trådiga).

Alt 1: Ta en zucchini, skiva och fräs i olja tillsammans med vitlök, salt och peppar. Blanda med de nykokta bönorna.

Alt 2: Strimla lagom mycket bacon. Knaperstek och blanda med de nykokta bönorna och en liten klick smör. Salta och peppra.

Alt 3: Strimla salladslök. Gör en dressing på olja, vinäger och lite dijonsenap. Blanda med lök och bönor.

Rotsellerirösti, förvånansvärt gott
Skala en rotselleri. Riv på rivjärnets grova sida. Blanda med ett lätt vispat ägg. Salta och peppra. Hetta upp smör i en stekpanna. Klicka i lagom med smet (ett par tre plättar åt gången. Stek gyllenbruna på medelvärme. Vänd och gör detsamma på andra sidan. Fortsätt tills all röstismet gått åt. 

Aubergine med rostad paprika och fetaost, 4 personer
Ta två auberginer. Skiva cm-tjocka rundlar. Salta och packa i ett durkslag med assiette och tyngd på. Låt stå en stund. Ta fram, torka av. Pensla med olivolja som du smaksatt med vitlök. Stek i het pannan (med lite mer olivolja) ett par minuter per sida. Salta och peppra. Lägg över i ugnsfast form efter hand. Ta en rostad paprika (som finns i burk i god olja) torka och strimla. Lägg över auberginen. Strimla över fetaost och ställ i ugnen ca 5-10 minuter på 225 grader.

Auberginerullader, 4 personer
Skär auberginen, längs med, i långa skivor. Fräs efter hand i olja. Låt svalna på papper. Salta och peppra. Ta en klick filadelfiaost som du smaksatt med ex. vitlök och lite hackade nöter (mandel, cashew, valnötter eller annat du gillar). Rulla ihop och lägg rulladerna i smord form. Strö på lite hackade nötter och ringla eventuellt över en aning mer olivolja. Ät kalla eller ställ in en liten stund i ugnen (5 minuter 225 grader).

För att din köttbit, kycklingbit eller fiskbit skall bli god med ett av dessa tillbehör behöver du god sås också. Antingen nåt som hör till köttet eller en kall sås bredvid. Smaksätt gärna creme fraiche. Om du tar sweet chilisås och lite färskpressad ingefära i creme fraiche och serverar till den ljumma salladen så är det perfekt till kyckling eller lax. Prova!!!

Creme fraiche med citron och olivolja. Superfräscht!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar