lördag 9 mars 2013

Fokusera inåt & 3 recept på bakat, mixat och pillat

C-vitaminer och hetta. Kan aldrig skada!
Jag behöver öva på att fokusera på mitt inre jag. Extrovert som jag är så är det viktigt att jag tar tid för lugn och ro och avstår mycket intryck ibland. Det gjorde jag igår. Målmedvetet och självvalt? Nja, det var bara en sån dag. Håkan reste till Katrineholm på morgonen och Hanna jobbade dagen lång, drog på tjejmiddag och åkte sedan till pojkvännen. När det nu ändå var så tänkte jag att jag skulle passa på att faktiskt inte anstränga mig för att hitta någon att umgås med eller våldgästa.

Jag vaknade 05:45. Helt vanlig vakna-tid när jag är ledig. Ja, så är det faktiskt. Ibland lyckas jag somna om, ibland inte. I vår familj försover vi oss i princip aldrig. Ändå är jag alltid lite alert när någon annan skall upp tidigt. Helt onödigt! Alla tar ju eget ansvar för sitt uppvaknande. Strax efter 06:00 hörde jag emellertid steg nerför trappan  och kunde slappna av - inget tåg skulle missas här, minsann!

Jag började förresten att äta D-vitaminer igår. Det har jag fått rekommenderat av trötta kollegor som efter intagande av detta vitamin upplevt mindre trötthet, minsann. Tål att testas. Det skall ju vara bra under den mörka årstiden när man inte får tillräckligt med dagsljus. Nu börjar det i och för sig ljusna men inte är man mycket ute och insuper de livgivande strålarna.

Muffinsbak, Friskis, köksröj, tur på stan, lite eldning och Candy Crush bland annat. Skön dag! Men vilket skräp det var tv! Allvarligt! Gick och lade mig redan innan Skavlan var slut. Sov till halv åtta idag och känner mig härligt utsövd.

Nu får det vara slut på centrering och fokusering. Idag blir det fika med klanen Hagel på Espresso House. Till att börja med...

Här kommer tre helt olika recept som verkligen rekommenderas! Ytterligare en variant på härliga muffins, en hummus som är fantastisk och ett grymt tillbehör till en fin köttbit - jordärtskocksstrudel med västerbottenost. Inte alls så besvärligt som det låter. Prova!

Denna skapelse är fylld med Lemon curd. 
Citronmuffins, 12 stycken
2 stora ekologiska ägg
1,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
100 g smält smör
2 dl vätska, pressad citron och resten mjölk
Rivet skal av en citron
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 krm salt
1-1,5 dl lemon curd
florsocker för pudring


1. Sätt ugnen på knappt 200 grader (om du har varmluft) annars ca 225 grader. Klä en muffinsplåt med papperformar eller ställ upp 12 stadiga muffinsformar på en plåt.
2. Vispa ägg, socker och vaniljsocker ordentligt vitt och luftigt.
3. Riv allt skal av citronen och blanda ner. 
4. Rör ner mjölk och pressad citron i det smälta smöret och vispa sedan ner det i äggsmeten.
5. Blanda ihop vetemjöl, bakpulver och salt. Blanda sedan ner i smeten, använd låg fart på vispen.
7. Fördela all smet i formarna. Ta en klick av lemon curd (som du lagt i en lite skål först så du inte kladdar muffinssmet i burken) i en tesked. Tryck ner baksidan av skeden mitt i formen med smet och se till att curden hamnar i smeten och bara sticker upp lite grann. 
8. Grädda mitt i ugnen i ca 12 minuter. Låt dem inte bli för torra.
9. Låt kallna och pudra över florsocker. Ät och njut!


Hummus. Så gott och så snabbt! Ner med allt i mixern bara!
Hummus, en sats
1 burk kikärter, avrunna och sköljda
1 stor klyfta pressad vitlök
1/2 röd chilifrukt
1 krm spiskummin
1 msk pressad citron
1 msk tahini, sesampasta
3 msk fin olivolja
Salt & peppar
lite vatten eventuellt

1. Stoppa allt i matberedare. Kör! Smaka av med salt & peppar, ta eventuellt lite vatten för konsistensen. Ställ kallt till serveringen.




Jordärtskocksstrudel. Lite pill men helt klart värt besväret!
Jordärtskocksstrudel, 6 portioner
400 g potatis
300 g jordärtskockor
2 charlottenlökar
1 dl hackad persilja
4 msk smör
1,5 dl mjölk
150 g riven västerbottenost
250 g filodeg
salt och peppar

1. Skala potatis och skockor. Dela i lagom bitar och koka mjukt i saltat vatten.
2. Hacka och fräs löken i lite smör.



3. Gör ett mos med skockor, lök och mjölk. Blanda ner osten och persiljan. Smaka av med salt och peppar.
4. Ta ett ark filodeg i taget. Pensla med smält smör. Klicka på mos. Vik in kanterna och rulla ihop. Pensla smör ibland. Stäng kanten och lägg på bakpappersklädd plåt. Gör alla paket (blir en 8-10 stycken beroende på hur stora du gör dem). 
5. Pensla alla paket med smör och grädda i ugnen, 200 grader, tills de fått fin färg. 5-10 minuter. Servera med god köttbit och kanske en rödvinssås som här på bilden!

2 kommentarer: