fredag 8 mars 2013

Torsdag och torsdagspasta på 11 minuter

Snabb middag en torsdag!
Torsdag eftermiddag. Hela dagen visste jag, kände, att jag skulle vara ledig imorgon (idag alltså). Jag önskar att jag inte var så beroende av att ha ledighet att se fram emot. Men så är det. Det är inte så att jag går och lider annars men veckorna med ledig fredag är så mycket mer populära än de andra.

Till kvällens middag gjordes en pasta av Jamie Oliver som Hannas värdmamma i London lagade. Eftersom tigerräkor är no-no för tillfället fick det bli vanliga räkor. Det försämrar inte smaken men det ser ju inte lika coolt ut. Jag gör rätten på mitt eget sätt, för jag ids inte leta upp receptet. Så här kommer en "tillhöftad" variant för er som kör på volley i köket. Det hela tar så lång tid som pastakoket. Receptet finns längst ner!

Nu på morgonen har Håkan åkt till Katrineholm för att hålla en utbildning i dagarna två. När jag skjutsade Hanna till tåget i morse, nån timme innan det var dags att skjutsa Håkan, kom jag på att det var en sak jag skulle handla. "Jag tror jag passar på att sticka in och handla vallmofrön" sa jag. "Eller så åker du hem och är med pappa så länge du kan innan han skall åka" sa Hanna. Så talar en förälskad 19-åring, som vet att varje minut tillsammans räknas. Klart jag åkte hem! Och tog den här bilden. Mannen i mitt liv - efter drygt 27 år tillsammans.




Hotta räkor med pasta och ruccola, ca 3 personer
Lagom mycket spagetti (utifrån hur många vi var, och så lite till)
1-2 röda chilifrukter
4-5 msk tomatpuré
2 vitlöksklyftor
1 näve räkor per person, skala
1 näve ruccola per person
1,5 dl vitt vin
olivolja
en nypa salt
salt & peppar

1. Koka spagetti och häll av i durkslag, spara lite pastavatten
Under tiden som pastan kokar:
2. Hacka vitlök och chili fint och fräs i olivolja. 
3. I med tomatpurén. Rör runt lite. Tillsätt vinet. Sänk värmen en aning. Tillsätt räkorna. Låt bara bli upphettat, koka ett par sekunder.
4. Smaka av med salt och peppar. Smaka av igen - det får inte vara klent på varken hetta eller sälta. Skvätt eventuellt på lite pressad citron om du vill ha mer syra. 
5. Blanda ner pastan i räksåsen. Rör om ordentligt. Blanda ner ruccolan som du klippt lite grovt. Skvätt på lite olivolja och servera!

2 kommentarer: