torsdag 18 juli 2013

Italienskt, svenskt, nytt & gammalt! Semester!

Det gäller att hålla sig i skuggan!
Tiden rusar på och det verkar aldrig bli tid över till att blogga. Mat har dock lagats varför det finns en del recept att klämma in i detta inlägg.

Det verkar som om Håkan och jag lyckats pricka in rätt veckor för semestern i år. Medan juni regnade sig fram, och man inte visste om det alls skulle bli någon svensk sommar, så bokade vi i alla fall en vecka i Grekland. Redan lördagsmorgonen efter att jag lämnat kontoret för en månad framåt så satt vi på planet till Lefkas. En välbehövlig vecka med med vila, sol, bad och många tupplurar. Den mesta tiden tillbringades två meter från havsbrynet, på en solsäng och under ett parasoll. Finns det något skönare? Fem romaner konsumerades. Smakstart! Vi kom hem till ett soligt Skåne och i detta solsken håller vi nu på och renoverar/konverterar vårt garage. Halva skall förbli garage och halva skall bli ett uterum. Glaspartier har inhandlats, mått har mätts, tegelstenar har fått känna på släggan och idag sitter Håkan i grävmaskinen och dränerar och lägger ner strömkabel. På måndag kommer proffsen som skall bygga upp allting.

Å ena sidan är det underbart på sommaren att laga mat som knappt tar någon tid. Kravlöst och enkelt i sommarvärmen. Å andra sidan har man ju tid på semestern att laga sådant som man inte hinner annars. Jag vill gärna laga lite husmanskost på semestern - bara för att jag hinner. Köttbullar i gräddsås och pressgurka. Kålpudding. God fisk. Det påminner mig om min faster Inez. Hon lagade jättegod mat och varje sommar hälsade jag på henne, och sedan kusin Lillemor, i Västra Bodarne utanför Alingsås. För mig var det en magisk plats. På alla sätt. Jag brukade "sommarjobba" en vecka med Inez i kafeterian Nolhagahallen - fri tillgång till godis och läsk. Efter ett par dagar var man skinnflådd på tunga och i gom efter alla sura och salta godisar som åkte in. Favoritfikat var en Merry och en chokladboll. Mot slutet av veckan åkte vi på inköpstur. Det som var årets modegrej inhandlades och jag kände mig ursnygg och lyxig.
I alla fall! God mat lagades och den serverades i köket, man bar med sig den ut för det mesta (som jag minns det så sken solen alltid...) och favoritplatsen var att sitta i hammocken. Det serverades alltid knäckebröd och smör till middagen. Så på sommaren när jag gör köttbullar med gräddsås och lingonsylt, och äter ute i min egen trädgård, så tänker jag på faster Inez, och på hur gott det doftade ute i trädgården på morgonen när oljepannan puffade lite...
Med Lillemor blev det modernare mat. Vi låg på stranden nere vid Mjörn hela dagarna och sedan grillade vi på kvällen. Favoritsåsen var att smälta ihop 150 g Kvibille ädelost och 1,5 dl vispgrädde. Passar till allt grillat!

Eftersom jag har semester så återkommer jag till temat att göra den klassiska söndagsmiddagen lite mer modern - eller i alla fall lite influerad av andra trender än svensk husmanskost från 1900-talet. Vissa saker är ju så bra att man inte vill vara av med dem och vissa tål att ses över igen. Kryddningar till exempel. Salt & peppar i alla ära men ibland behövs lite mer. Pressgurka däremot. Finns det något fräschare och mer somrigt att servera till färsk potatis och en riktigt god gräddsås?

För ett tag sedan tillagade jag porchetta, en italiensk variant av fläskstek. I alla recept använder man karré eller fläsksida. Jag tycker att det är lite väl fett så jag köpte faktiskt skinkstek. Alldeles för magert skulle nog italienaren säga, men mig passar det i smaken. Jag gjorde två stekar, eftersom vi var rätt så många. Den ena fylldes med fänkål, salami, vitlök och örter och den andra gjorde jag på klassiskt vis i gryta i ugnen, för att få en bra sky. Eftersom den fyllda går långsamt i ugnen, utan lock på låg temperatur, kan det bli lite av en utmaning att få bra steksky till den goda gräddsåsen (här lämnar vi Italien och landar i den svenska husmanskosten). När köttet går på låg temperatur släpper det ju inte ifrån sig så mycket egen vätska - det är liksom grejen med att få det saftigt och mört samtidigt. Så för såsens skull blev det en klassiskt tillagad stek också. Det kan ju verka som överkurs att göra två stekar. Men har man tid så... Gör man bara den ena behöver man mer kött, räkna 150 g ca per person. Se recept längre ner!

Risotto har jag också gjort ett par gånger hittills under sommaren. Med längtan till Italien och medelhavsmatens dofter så har jag gjort med skaldjur. Vitlök, tomat och skaldjur doftar så fantastiskt ihop. Nu sist fick jag inte tag på några blåmusslor, de hade lyft rätten ännu en dimension såklart. Recept längre ner.

Ett kakrecept fick också plats den här gången. Busenkelt recept som blir många kakor.

Jag vill också slå ett slag för världens enklaste glass igen. Receptet var med förra sommaren men det kommer en gång till här. Nu senast garnerade jag med jordgubbar. Ja, då kör vi!

Italiensk porchetta på mitt vis.
 Porchetta, 6-7 personer
1 kg, drygt, benfri skinkstek
1 fänkål
3 klyftor vitlök
100 g salami
3 kvistar rosmarin
3 kvistar timjan (eller 1/2 tsk torkad)
Salt & peppar
Steksnöre och smör

1. Skär steken till en platta. Jag gör först ett snitt längs med steken i mitten, tills ca 2 cm återstår. Sedan "fäller jag ut" köttet åt sidorna och upprepar en eller två gånger. Salta och peppra båda sidorna.
2. Finhacka fänkålen (jag gör det i matberedare). Pressa i vitlöken och finhackad salami. Hacka örterna (utan själva kvisten kvar) och blanda fyllningen.
3. Fördela på "insidan" (där du skurit) köttet. Rulla ihop och bind samman rullen med steksnöre.(se tidigare lagad porchetta).
4. Bryn köttet runt om i het panna med smör. Lägg över i ugnsfast form. Stick i en kötttermometer. Ställ i ugnen på 125 grader tills innertemperaturen visar på 70 grader.
5. Ta ut köttet. Lägg över aluminiumfolie och låt svalna. Vira sedan in i plastfilm och låt vila i kylskåpet tills nästa dag. Servera tunnskuret!

Klassisk skinkstek, 6-7 personer
1 kg, drygt, benfri skinkstek
1 äpple
1 lök
1 morot
vatten
Salt, peppar och smör
Kinesisk soja
ev. 1 msk kycklingfond
2 msk vetemjöl
3 dl vispgrädde
1 nypa socker

1. Torka av köttet. Salta och peppra väl, runt om. Bryn steken i smör, i stekgryta. 
2. Lägg i skalad lök, morot och äpple (alla i grova bitar). Låt få lite färg. Skvätt på lite soja och häll på ca 3 dl vatten. Stick in en termometer och lägg på locket. 
3. Ställ in i ugnen 1 200 grader tills köttet visar 70 grader.
4. Ta upp steken och lägg i aluminiumfolie. Låt svalna och stoppa sedan i kylen om du skall ha den nästa dag, annars får den ligga kvar och vänta på att skäras upp.
5. Sila över skyn i en kastrull, och pressa lätt på grönsaker och äpple så de lämnar lite goda smaker ifrån sig. Koka upp skyn, tillsätt eventuellt lite fond och lite vatten om det behövs (skyn skall ha en ordentlig smak).
6. Blanda ut mjölet i lite vatten. Vispa ner i den kokande skyn. Låt koka under vispning ett par minuter.
7. Häll ner grädden. Låt koka på medeltemperatur ett par minuter. Smaka av med salt och peppar och en nypa salt. Kanske lite mer kinesisk soja! Var noggrann med avsmakningen! 
8. Servera tunnskuret kött med potatis, gräddsås, sallad, pressgurka och gelé (och porchettan om du gör som jag).


Barndomsminne. Pressgurka.
Pressgurka, till en stor familj
1 stor slanggurka
1 msk ättika (24%) och 1 msk vatten /eller 2 msk ättika 12%
2 msk socker
3 krm salt
lite peppar
1 dl vatten
hackad persilja

1. Skala gurkan om du vill (jag skalar ca hälften, i ränder) och hyvla ner skivor direkt i ett durkslag. Lägg på tyngd och låt vätska av sig en stund.
2. Blanda övriga ingredienser och se till att sockret löser upp sig.
3. Lägg den avrunna gurkan i skål, ös på lagen. Blanda och låt stå svalt ca en timme tills serveringen.


Ännu godare om du får tag på blåmusslor i skal också!
Skaldjursrisotto, 3 personer 
1 stor charlottenlök eller två mindre
1 vitlöksklyfta
1/2 stjälk blekselleri
1,5 msk tomatpuré
3-4 msk olivolja
3 dl arborioris
1 dl vitt vin
1 L ca hummerfond (fond + vatten som du varmhåller på separat platta)
250 g skalade skaldjur (räkor hade jag)
25 g smör
Salt & peppar
färskriven parmesanost och lite persilja och citronklyftor

1. Finhacka lök och selleri. Fräs i olivolja, utan att det tar färg.Pressa i vitlöken och klicka i tomatpurén. Häll i riset och rör om.
2. Häll på vinet. Låt koka in under nån minut. Häll sedan på ett par deciliter fond. Låt koka in långsamt, utan lock på låg värme. Rör då och då. Späd på med fond efter hand som den kokat in. 
3. När riset är sådant i konsistensen som du vill ha så tar du bort från plattan.Rör ner smöret. Smaka av med salt och peppar. I med skaldjuren. Smaka av igen. Lägg upp i varma tallrikar, garnera med parmesan, persilja och en citronklyfta.



Silviakaka
Botten:
6 ägg
6 dl strösocker
3 dl vatten
6 dl vetemjöl
6 tsk bakpulver

Topping:
200 g smör
2 dl strösocker
2 äggulor
4 tsk vaniljsocker

Kokos


1. Sätt ugnen på 175 grader och smörj och bröa en långpanna.
2. Vispa ägg och socker poröst. Blanda ner vattnet (uppkokat med lite avsvalnat). Vispa ner mjölet blandat med bakpulvret. Häll ut i långpannan. Baka ca 20 minuter. Kolla med sticka. Ställ att svalna i formen.
3. Smält smöret till toppingen. Blanda ner socker, äggulor och vaniljsocker. Sjud under ett par minuter (får INTE koka).
4. Häll toppingen över kakan, bred ut, och strö på rikligt med kokos. Låt står nån timme. Skär sedan i rutor. Mums!


Med jordgubbar!
Citronglass med jordgubbar, en form
5 dl vispgrädde
1,5 dl söt kondenserad mjölk
1,75 dl lemon curd
saft och skal av 1/2 citron

1. Klä en kakform med plastfolie.
2. Vispa grädden lagom hård (mindre hård än till en tårta). Blanda ner den kondenserade mjölken. Riv ner citronskal och pressad citron i lemon curd. Rör sedan ner det i gräddblandningen. Fyll den klädda formen. Täck och ställ i frysen minst 6 timmar - gärna längre. 
3. Ta fram ca 25 minuter innan servering om glassen stått länge i frysen. Garnera med bär.





Underbara lavendeln blommar och doftar i mina rabatter.

4 kommentarer:

  1. mmm blir både hungirg och sugen på kakorna på en å samma gång. och jag som åt nyss!

    SvaraRadera
  2. Här verkar vi äta hela tiden nu när vi har semester!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jag fattar faktiskt inte hur du skär köttet till porchettan..... - men det låter ruskigt gott!
    Lisa

    SvaraRadera
  4. Lisa! Det är ruskigt gott! Här kommer en länk till ett annat inlägg med bild då jag skurit köttet:
    http://ikokethosmalin.blogspot.se/2012/10/sondasgmiddag-i-modernare-tappning.html
    Kolla in!
    Malin

    SvaraRadera