fredag 28 december 2012

Nya prylar och annandagskalkon

Mycket jobb framför mig!
Jag fick några nya köksprylar i julklapp. De kommer att prövas framöver. Bland annat hade jag önskat mig en ångkoksinsats, till en kastrull, så att jag kan ångkoka grönsaker framöver. Jag hade också önskat mig "food rings" (kallas tydligen utstickare på svenska) för att göra snygga uppläggningar. Ett par keramiska knivar dök också upp och ett nytt snyggt förkläde från Lexington - det gäller ju att ha klass när man står i köket! En ny gasbrännare låg också inslagen, så jag har många projekt att ta tag i.

Ett nytt återkommande tema här på bloggen framöver kommer att bli Malins matresa. Inte blir det någon "lucköppning" varje dag som under advent, men något litet trevligt vill jag ändå planera att sätta igång. Jag har länge funderat på att "ta mig jorden runt" receptledes. Redovisningen tänker jag mig här i min vanliga köksblogg - och även mindre lyckade recept lär ju dyka upp då också. Vad sägs om det? Några tankar på recept du tycker jag skall testa? Funderar på om det skall bli en rundtur eller om jag helt enkelt skall hoppjerka mellan kontinenterna.

Ett annat projekt just nu är att planera för middagen på nyårsafton. Det är ju årets festligaste middag på något sätt och man vill inte slarva bort tillfället... Hittills vet jag att det blir oxfilé till huvudrätt. Inget recept har valts men helstekt får det bli - vi är ändå tio vuxna.

Annandagen avnjöt vi kalkon tillsammans med goda vänner, också en härlig jultradition. Kalkonen tillsammans med sås och tillbehör är verkligen jättegoda. Genom åren har man ibland fått en riktig kalkon-kalkon - sisådär alltså. Numera med elektronisk termometer behöver man aldrig riskera en underkokt fågel eller en fågel torr som fnöske.

Photo: Att vara sjuk är inte så jobbigt när man får komma hem till sin fina extra familj och äta gott:)

Jag kan säga att tillbehören var så goda att potatisen blev kvar på tallriken. Hur du gör fågeln kan du slå upp i en bra kokbok, eller på nätet. Dock kan sägas att ju lägre temperatur desto saftigare fågel. Därför är det bra att skjutsa in fågeln på hög temperatur, låta den få lite färg, och sedan sänka till ca 150-175 grader. Glöm inte att ösa med buljong under tiden (gärna lite extra fett också). Palsternacka, morot och lök i långpannan borgar för god sås i slutänden.

Tillbehör 1 Brysselkål med karamelliserad bacon: Ansa och koka brysselkålen al dente. Häll av och ställ åt sidan. Strimla bacon och stek. Mot slutet häller man i en skvätt balsamvinäger och lite farin- eller råsocker. Rör på hög värme. När det börjar bli klibbigt åker kålen tillbaka i pannan. Rör om och servera.

Tillbehör 2 Stuffing med tranbär, pinjenötter och vitlök:
150 g formbröd (ca 6 skivor)
100 g riven parmesanost
2 vitlöksklyftor
3 msk tranbär/russin
3 msk pinjenötter
1/2 dl hackad persilja
salt & peppar
3 ägg
100 g smält smör

Klä av avlång brödform med bakplåtspapper. Skär kanterna av brödet. Skär sedan i små fyrkanter (bra om det legat framme under dagen och torkat lite). Blanda med vitlök, tranbär, pinjenötter och persilja. Salta och peppra. Bland ihop smör och ägg. Vänd försiktigt ner i brödblandningen och ut med det i bakformen. Jämna till toppen, packa lätt. Grädda 25-30 minuter i 175 grader. Låt svalna något, tag sedan upp och skiva och servera till köttet och såsen. (Bild finns i bloggen från oktober 2012).

Tillbehör 3 Ugnsbakad grönkål: Ta lagom mycket grönkål, ansa bort stjälkarna och skär i mindre bitar. Lägg i en ugnsfast form. Blanda olivolja med pressad vitlök. Blanda ner i kålen och rör om. Salta och peppra. Riv över färsk parmesanost. Låt gå i ugnen 175 grader i ca 15-20 minuter. Rör om ibland. Servera som lite krispigt alternativ.

Tillbehör 4 Vuxen sallad med cheddar och päron: Olika goda salladsblad (mycket) läggs på stort fat. Skala och skiva ett conferencepäron över. Skiva över en bit lagrad engelsk cheddar och tranbär. Gör en vinägrett på olja, vinäger, flytande honung och franska senap. Blanda i. Rosta pinjenötter, cashew och pumpakärnor och strö över. Servera.

2 kommentarer:

  1. Jag skaffade mig en ångkokinsats för ett tag sedan och det blir SÅ mycket godare grönsaker!
    Ha så trevligt på nyår!

    SvaraRadera
  2. Ser fram emot att använda den. Gott Nytt År till er!

    SvaraRadera