lördag 29 december 2012

Himmelsk slow food

Det smälter verkligen i munnen!
Jag började med att skriva "Himmelskt långkok" men det låter rätt så trist. "Slowfood" eller "Slow cooking" däremot låter ju hur häftigt och lockande som helst. Ändå är det samma sak. Det handlar om att varsamt förädla råvaror så att de verkligen kommer till sin rätt.

Jag är alltid intresserad av att göra grytor på vintern men redan i början av hösten brukar jag ha gjort min beskärda del av Boeuf Bourguignon och sen är jag sugen på annat än rödvinsbas. En utmaning. Jag har kokat kött i öl, i buljong, i tomat o.s.v. Lisa Förare Winbladh skrev om fikon och paprika för ett litet tag sedan - som man kunde fräsa och tillsätta alldeles innan serveringen av sitt långkok. Det inspirerade mig. Hon hade gjort någon gryta med lamm och mängder av kryddor och grönsaker vill jag minnas. Jag har gjort en egen variant som jag kände kunde bli en perfekt kombo.

Om köttet skall koka riktigt länge krävs att det är en bit som tål detta. Jag köpte ett kilo nötbog, med en del senor och fettmarmorering (annars blir det för torrt). I mitt skafferi har jag en burk med berbere som pappa köpte när han var i Etiopien. Jag har också en egenblandad version som innehåller i runda slängar 12-13 olika kryddor. Den ger lite bredare "smakspektrum" än den inhemska. Jag har blandat min efter Marcus Samuelssons recept. Blanda den och du kan plocka fram din burk närhelst andan faller på. Det är värt inköpsturen för att få hem alla kryddor!

En mörk vinterkväll kan man behöva en mustig gryta - med nya spännande smaker. Här kommer mitt recept på en lyckad kombo!

Smakkombinationen var fantastisk!
Malins afrikainspirerade kombo med fikon och paprika, 4-5 hungriga själar
1 kg nötstek (bog, märgpipa eller högrev)
4 rödlökar (inte för små)
1 paprika (undvik grön)
2-3 vitlöksklyftor
2-3 tsk berbere (se recept längst ner, annars får du nog beställa på nätet)
1 burk Muttis krossade tomater
Salt & peppar
Olivolja

10 torkade fikon (de skall ändå var mjuka och fina, inte såna där hopträngda snustorra stackare)
1 röd eller orange paprika
1 vitlöksklyfta
8 hela svartpepparkorn
smör

1. Skala och skiva löken grovt. Kärna ut paprikan och dela i mindre bitar. Hacka vitlöksklyftorna halvfint. Fräs alltsammans i generöst med olivolja under ett par minuter under omrörning. Mot slutet tillsätter du berberen. Lägg över i skål och häll över tomatkrossen. Blanda. Ta nån tesked salt i också.

2. Salta och peppra din köttbit runt om. Bryn den i panna tills den får fin färg.

3. Ta fram en gryta som tål ugnen (helst inte för stor, det skall vara lite trångt). Lägg nån deciliter av din grönsaksblandning på botten och lägg köttbiten på detta. Fördela resten av grönsaksblandningen på köttet, täck så gott det går. Skölj ur stekpannan med nån deciliter vatten så du får upp de goda smakerna. Häll på sidan av köttet. 

4. Sätt på locket och ställ in i 150 grader varm ugn, ca 4-5 timmar. Känn på köttet. Om det inte är riktigt mört så in med det i ugnen igen!

5. Ta upp köttet och dela i mindre bitar. Lägg tillbaka det i såsen och smaka av med salt och peppar.

6. Innan servering tärnar du paprikan och steker hårt, tills den fått färg och mjuknat lite, i generöst med smör. Krossa vitlöken och tillsätt tillsammans med fikonen, som du delat på mitten efter att du skurit bort det lilla fästet, och svartpepparn. Låt fräsa nån halvminut. Blanda ner i grytan och ge ett uppkok. Servera med kokt basmatiris och en klick creme fraiche, eller varför inte couscous? Jag ångkokade bönor till. Vilken skillnad mot att koka på vanligt vis!

Berbere, som Marcus Samuelsson blandar den, förvara i lufttät burk
1 tsk bockhornsklöverfrön 1.25 dl mald, torkad serranochili eller annan chili 1.25 dl paprikapulver 2 msk salt 2 tsk mald ingefära 2 tsk lökpulver 1 tsk mald kardemumma, helst nymald 1 tsk mald muskotnöt 3 krm vitlökspulver 2 krm mald kryddnejlika 2 krm mald kanel 2 krm mald kryddpeppa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar