fredag 26 oktober 2012

Vad man kan få höra av psykologen!


Valv efter valv...

  Tenderar att du lägga mest vikt vid det du lyckas med eller vid det som du tycker gått mindre bra? Vad bär du med dig längst: Ett positivt omdöme eller något som du uppfattat som ett ifrågasättande av dig?

  Jag har ofta tänkt att det är viktigt för mig att vara omtyckt. Jag känner mig ofta omtyckt också, vilket ju är skönt! Men när jag var på handledning för ett tag sedan, vilket man får om man jobbar inom socialtjänsten och har riktig tur med sin arbetsgivare, så sade psykologen till mig efter en stunds samtal att jag var "prestationsinriktad och att de egna kraven på vem jag skall vara sätter ribban". Hon lyfte fram det som en annan drivkraft än behovet av att vara omtyckt. När jag återger det låter det som om hon var rätt brutal mot mig, men det var naturligtvis inne i ett samtal där detta hörde hemma. Höga krav på mig själv alltså! Inget ovanligt alls bland oss duktiga flickor. Jag har tänkt mycket på det hon sa. Mina egna krav på mig själv! Innebär detta kanske då, i förlängningen, att det jag drivs av är att vara omtyckt av mig själv. Det låter faktiskt inte helt främmande!

   Om man är prestationsinriktad med höga krav på vem man själv skall vara så blir man aldrig riktigt nöjd bara för att man är omtyckt av andra. Det här skall jag grunna vidare på! Om inte annat så för att jag är 44 år och då funderar man en del över sig själv och livet.

  Nu väntar Skyfall, James Bond. Fick kasta ihop en snabb middag i alla fall. En riktig klassiker! Kanske något att prova!

Biff Rydberg


Biff Rydberg, 2 portioner
4-5 potatisar
1 gul lök
200-300 g oxfilé
pepparrot
senap & grädde
2 äggulor
smör
persilja

Skala och tärna potatisen i cm-stora kuber. Hacka löken. Kuba köttet något större än potatisen. Hetta upp smör i stekpanna och fräs löken ett par minuter. Den skall inte bli alltför brynt. Ta upp och ställ åt sidan. I med en klick smör till och all potatis. Bryn, salta och peppra och låt sedan går färdig under lock i pannan. Rör ibland. Glöm inte att sänka värmen när locket åker på. När potatisen är mjuk smakar du av med salt och peppar igen och ställer åt sidan, du kan blanda i löken. Hetta upp en ny panna (eller den gamla pannan om du håller potatisen varm i annat kärl) med smör och stek köttet hastigt, skall inte bli genomstekt! Salta och peppra. Fördela potatis, lök och filé på två tallrikar. Servera med nyriven pepparrot, äggula, senap blandad med lite grädde och persilja på toppen! Mums innan bion!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar