lördag 20 oktober 2012

En höstdag som avslutades med god pasta

Promenad i Landskrona.
  Fredagen började inte riktigt som jag hade tänkt mig. Vaknade med huvudvärk som dröjde kvar. Paracetamol och ibuprofen gjorde sitt verk så småningom - men det var den långa promenaden längs ett stilla Öresund som slutligen fick mig att piggna till.
  Varannan fredag är jag ledig. Det innebär att jag har en massa tid att gå runt med mig själv och tänka. Medan jag äter frukost, städar, promenerar... Då kan man fundera på vem man är. Hur man är. Vilken klangbotten man har. Vem är du när du är själv? Kan du slappna av med dig själv? Sånt grunnar jag på! Ju äldre jag blir - desto bättre blir jag på att vara ensam. Jag får bara se upp så att jag inte blir för introvert och analytisk! (Självupptagen :-).

Ser trevligt ut! Hansastaden Riga.

  Efter att ha funderat (på annat än mig själv) över vart vår höstresa skulle gå så bestämde vi oss till slut för Riga och bokade biljetter för ett par dagar sedan. Det känns hur kul som helst! Priserna verkar också kul - så vi valde ett hotell i gamla stan nära allting. Om fyra veckor bär det av. Vi firar bröllopsdag den helgen. Nästa år är det silverbröllop - det är verkligen svårt att fatta. Så lång tid! Underbart! Får se vad vi hittar på då! Första kvällen i Riga går La Bohème på operan, inte långt från vårt hotell. Ivrig sms:ade jag Håkan när jag såg det. "Bläh!" kom det tillbaka. Det blir till att bearbeta. La Bohème är en så vacker opera, med underbar musik. Den är lite julig också! Vi såg den i Berlin för ett par år sedan. Sopranen sjöng så vackert att jag grät. Kanske går det bättre att övertala om jag säger att alternativet är att gå på balett på lördagskvällen. Vi var på balett i Budapest för ett par år sedan. Då grät jag nästan också - av besvikelse. Så kasst var det! En av dansarna var sjuk, så en del av tre-aktaren byttes ut mot en film om en självupptagen dansare/koreograf och ett av hans stora verk. Han fanns också i salongen och kunde inte sluta att prata om sig själv när han skulle introducera filmen. Gäsp!

Höstgrupp - inte julgrupp!
  Igår kväll lagade jag mat åt fyra. Båda döttrarna hemma! Favoritsällskap alltså! Det blev pasta. Inte mycket slår en enkel, vällagad och smakrik pasta med god parmesan. Carbonara är kanske det godaste! Med en fräsch sallad och ett gott bröd till så är det klart.

Pasta carbonara, 4-5 personer

600 g färsk fettuccine
2 paket bra bacon
4 äggulor
2 dl vispgrädde
3 dl  riven parmesanost
2 klyftor vitlök
salt & svartpeppar

Blanda äggulor, grädde, 2 dl av parmesanosten och vitlöken i egen skål, salta och peppra. Ställ åt sidan. Strimla baconet, stek. Koka upp rikligt med vatten, salta generöst! Koka pastan enligt anvisningar på paketet. Blanda ner avrunnen pasta i pannan. Rör ner äggblandningen. Rör över svag värme ca 30 sekunder, så att såsen "sätter sig" på pastan. Ät med extra ost och njut!

Carbonara - godaste pastan!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar