söndag 21 oktober 2012

Pumpasoppa & läcker banankaka


Pumpasoppa med parmesan, presiljeolja och pumpakärnor.
  
  Gårdagen bjöd på riktig brittsommar. Det var över 20 grader i solen mitt på dagen. Efter frukosten stack Håkan och jag till Friskis & Svettis, för lördagen känns så ofantligt mycket bättre när man kört ett pass och svettats ordentligt. Allt känns möjligt sen! Och tillåtet!

  Efter den sedvanliga lördagsturen på stan, och ytterligare ett besök på Coop (varför kan jag aldrig få hem allt jag skall ha?) så gav jag mig på dagens projekt. Jag hade bestämt mig för att göra en riktigt god pumpasoppa till förrätt. Det faller nästan på sin egen orimlighet för pumpa smakar inget särskilt och inte speciellt gott. Men skam den som ger sig. Jag stod som en hök över grytan och smakade av i oändlighet. Till slut var jag riktigt nöjd. Bjärekyckling (en majskyckling) fick gå i stekpåse på låg temperatur, fylld med det ena och det andra. Dessa rätter planerades redan igår. Efterrätten, som jag brukar tänka inte är min grej, är alltid det som ger mest beslutsvånda. Jag bad Håkan att tänka till (Ge mig ett seriöst svar nu, sa jag till honom. Oftast brukar han svar att vi inte behöver någon efterrätt eller så drar han till med vaniljglass och fruktcocktail på burk, för att retas). Gör något av det som finns hemma! blev hans svar. Vad finns hemma? Bananer, slog han fast. Håkan älskar banankaka. Jag tycker sådär... Men nu hittade jag ett höjdarrecept! Skall man ha banankaka till efterrätt så får det ju vara en festligare variant. Ena gästen är laktosintolerant också, så det gäller att det funkar. Alltså glasyren! Så god! Så smörig och rund! Det här blir en favorit!

Inte helt lätthanterlig. Den ha ett hårt skal.

Pumpasoppa, till 6 personer som förrätt

1 butternut squash pumpa (ca 1,2 kg)
1 vitlöksklyfta
olivolja
1 gul lök
1/2 tsk timjan
1 dl vitt vin
8 dl kycklingbuljong (gjord på tärning eller fond)
2,5 dl grädde (laktosintolerant idag)
1/2 tsk farinsocker
pumpakärnor, persiljeolja och parmesanost

Skala pumpeländet (den är hårdare än man tror) med potatisskalare, så den ser riktigt orange och fin ut. Klyv den sedan och ta bort alla kärnor. Skör ner den i bitar och strö ut i en långpanna tillsammans med lite olja och vitlöksklyftan som delats ett par gånger. Låt gå ca 20 minuter i 200 grader ugn. Skala och hacka löken under tiden. Fräs den i lite olivolja tillsammans med timjan. Den skall inte ta färg. Lägg ner all pumpa och vitlök i löken och späd med vin och buljong. Låt koka sakta ca 25 minuter tills pumpan är helt mjuk. Ta av från spisen och kör soppan helt slät med en stavmixer. Helt slät, alltså. Ställ tillbaka på värmen och häll i grädden. Låt småkoka ca 10 minuter. Under tiden skall du smaka av. Smakar det nästan inget? Salta! Behöver du mer fond eller lite smulad buljongtärning för att ge en djupare smak? Gör vad som krävs tills du är nöjd. Avsluta med farinsockret och se om inte det gör susen! Servera i djup tallrik, garnera med rostade pumpakärnor, persiljeolja (godolivolja och väldigt finhackad persilja) samt lite hyvlad parmesanost. Vi hade vitlöksbröd till.

En läcker tugga, kan jag lova!

Banankaka med god glasyr

4,5 dl strösocker
2 stora ägg
4 bananer (eller 6 små)
200 g smör
2 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
2 msk vaniljsocker
6 dl vetemjöl

150 g smält smör
4,5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 äggula

Vispa ägg och socker poröst. Smält smöret. Mosa bananerna. Blanda bakpulver, vaniljsocker, bikarbonat och vetemjöl. Rör ner bananer i äggsmeten, vänd sedan ner mjölblandning och smör. Rör jämt. Häll i smord och bröad rund form. Grädda i 175 grader, ca 50 minuter. Prova med sticka. Låt kallna helt innan glasyren breds på.

Sikta ner florsocker och vaniljsocker i en bunke. Häll över smör och äggula. Blanda. Det kan se ut att skära sig men använd en ballongvisp (eller en vanlig visp om du inte har annat) och vispa ett par kraftiga tag så blir glasyren blank och fin. Smaka gärna lite - så gott! Bred glasyren över den kalla kakan. Ställt svalt tills det är dags att äta!

Alltså, denna glasyr! Så god!

Vi skördar fortfarande i växthuset.

Saker som skall in i en fågel behöver inte skäras så elegant.
Som vanligt glömde jag fota i tid så här kommer en bild
på min halvätna middag. Smakade gott dock!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar