måndag 20 maj 2013

Syrener, sparris & BoIS



Försommaren är så underbar. Jag älskar doften av syrener. Den välkomnar mig så fort jag öppnar en dörr eller ett fönster. Vi har mycket syrener i vår trädgård. En del av den satte vi första sommaren efter att vi flyttat in, 1999. De första åren gick det långsamt. Men sen sköt det fart. Nu har vi så mycket vi kan önska!

Ångkokt sparris, smör, flingsalt och parmesanost.
En trevlig vårprimör är sparrisen. Den är inte så krävande. Kanske lite smör... Kanske lite parmesanost... Som en förrätt eller som ett litet tillbehör... Skall man avnjuta den på egen hand med bara smör och ost så tycker jag att glas sval sauvignon blanc passar utmärkt till. Tipset på Vicars Choice, från Nya Zeeland, fick jag av en kollega, Karina, för flera år sedan. Kombinationen ger verkligen försommarkänslor här hemma.

I år har jag  ångkokat jag min sparris för första gången - det blev naturligtvis så mycket godare än när den trängts runt i kokande vatten. Återigen kom min lilla ångkokeinsats till nytta (tack Andrea och Hanna!!). Galet gott! Jag funderade på om man skulle börja odla sparris, men när jag läste lite om processen insåg jag att det inte är något för mig. Det verkar vara ett projekt som kräver mycket tid innan det börjar ge resultat - jag är inte så mycket för uppskjuten belöning. Omedelbar behovstillfredsställelse är mer jag. Jag har i alla fall fått ner mina korianderfrön i en kruka - fast de inhandlades för långt över en månad sedan. Nu har de första små gröna bladen stuckit upp ur jorden.

Ogräs.
Det växer och gror lite överallt i trädgården. Igår regnade det fram till lunchtid, men det var varmt och vindstilla. Efter ett sådant regn är det idealiskt att rycka upp lite ogräs - det släpper så lätt och hela rotsystemet glider upp genom den feta, skånska myllan. I trädgårdslandet har satts potatis, ruccola, romansallad, mangold och rödbetor. I växthuset samsas tomatplantorna med varandra, de får snart sällskap av gurkplantor. I fjol skördade vi tomater fram till november. Vilken känsla det är. Det är mest Håkan som sköter odlingarna. Jag får önska vad som skall planteras och sedan ordnar han det. Min fina man!




Hanna, Jonathan och Håkan. Alla lika entusiastiska...
Som vädret växlat nu, förresten. För en vecka sedan satt vi på IP klädda i vinterkläder för att kolla när BoIS tog tre poäng. Idag sitter vi i shorts och ser dem spela på Söderstadion (tv, alltså). Hoppas att det går lika bra för dem när de inte kan höra våra heja-rop! I skrivande stund har vi precis fått ett bakåt-mål. Illa! Nu hoppas vi att det vänder!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar