torsdag 23 maj 2013

Snart är det Mors Dag

Millionbells och lite annat. Hoppas det skall bli vacker blomsterprakt!
Varje dag är en mors dag! Mina älskade flickor! När jag tänker på att jag har dem så känner jag mig som en jubilar varje dag. Blir det för sentimentalt? Då får det vara så!

De är så bra på att uppvakta också. För en två tre veckor sedan satt vi och fikade på jobbet och kom på att det snart var dags för mors dag. Alldeles innan hade vi pratat om att ge bort gåvor via exempelvis ActionAid, som en barnmorska, en get och så vidare. När vi kom att prata om mors dag sa jag därför: Jag har allt jag behöver. Jag tror jag skall önska mig en barnmorska via ActionAid, till mors dag! Sedan kom jag att tänka på att Andrea och Hanna brukar ge så fina presenter och så kände jag plötsligt att jag inte alls ville önska mig en förlossning i tredje världen, jag vill se vad mina flickor tänkt.  Sen kände jag mig snål och eländig. Men det är det där med att ge och få. Man behöver vara bra på båda delarna. Om man bara är bra på att ge, och inte på att ta emot, är man då egentligen en "bra givare"?

Det är viktigt att kunna ta emot. Inte bara morsdags-presenter utan hjälp, tjänster, råd och så vidare. Man kan inte alltid vara den som ger, som aldrig behöver något. Om man känner sig riktigt duktig och generös själv så gäller det ändå att man inte är rädd för att se på sig själv som en som också behöver. Och att man inte ser på alla andra som sådana som alltid behöver. Vill du vara generös mot någon (oavsett vad det gäller) så måste du låta den personen vara generös mot dig. Annars vet jag inte hur vi ser på andra och på oss själva. De sista åren tycker jag att jag fått öva mer än någonsin på att ta emot. Det har varit nyttigt!

Geten, då då! Eller morsdagspresenten... Klart att mina flickor skall få ge mig precis vad de själva vill, till mors dag. Jag väntar med spänning. För att köpa en förlossning, en get, en brunn eller något annat behjärtansvärt behöver jag väl inte mors dag som ursäkt. Det kan jag göra idag!

Den här desserten gillar Andrea och Hanna. Förr kallade vi den Mississippi Mud Pie, men jag är inte säker på att det är riktigt så här får den kallas Frozen Coffe Cheescake.

Ät den lite upptinad så den inte är stenhård.
Frozen coffe cheesecake, 6-8 personer
3 ägg
2 dl socker
1/2 tsk vaniljsocker
3 dl grädde
200 g Philadelphiaost
2-3 msk frystorkat kaffe

1. Dela äggulor och äggvitor i två skålar.
2. Vispa äggvitorna till hårt skum. Vispa äggulor, socker och vanilj fluffigt. Tillsätt kaffepulvret som du mortlat (eller lägg det i en plastpåse och kavla fint). 
3. Vispa ner Piladelphian i ägguleblandningen.
4. Vispa grädden i egen skål.
5. Blanda ägguleblandning med grädden. Vänd försiktigt ned äggvitorna. Se till att allt är blandat. Häll ut i form med löstagbar kant. Frys minst fyra timmar, gärna över natten.
6. Ta fram en stund innan servering. Garnera med björnbär och servera med chokladkolasås.

Chokladkolasås
2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao
1 dl grädde
1 dl sirap
100 g smör

1. Smält smöret. Blanda ner övriga ingredienser.
2. Koka tills såsen tjocknat lite. Servera lite avsvalnad till kaffeglassen!


Har ni sett!? Det är min koriander!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar