fredag 17 maj 2013

Minsann, jag tror sommaren har kommit!

Underbar äppelblomster! Nu exploderar det i trädgården! Hur vackra är de inte??!
Som vi har längtat! Jag åt frukost på altanen idag, i skugga eftersom solen inte dyker upp där förrän efter lunch. Inga problem! Så varmt hade det redan hunnit bli. Solen värmer en på insidan också och det känns som själsliga skuggor också förskingras i försommarsolen. Skönt!

Livet! Det blandar och ger. Ljus och mörker, glädjeämnen och prövningar. Jag övar på att hantera det. Vad kan jag påverka? Vad kan jag inte påverka? Det är främst det där sista jag övar på att hantera - det jag inte kan påverka.

Idag använde jag mitt presentkort som jag fick av flickorna när jag fyllde år. En medicinsk massage. Så välgörande! Den kompetenta massören hittade naturligtvis omgående mina knutor och bearbetade dem med tryck. När jag sade att jag trott att det skulle göra ondare sa hon att hennes erfarenhet var att det ofta var bättre att ta gott om tid och ha riktigt varma händer än att ge sig på musklerna alltför hårt. Då brukar de istället inta en hårdare attityd mot en, bli motsträviga och "fly undan". Ja, så är det kanske inte bara med muskler. Värme, tid och lagom krävande behandling, det gäller nog för det mesta!

Idag gjorde jag en ny sås att ha till det grillade. Man måste förnya sig ibland. Efter att ha grillat flankstekar, entrecôte, fläskfilé, kryddiga korvar och snajsiga grillspett de senaste åren så köpte jag istället rejäla skivor fläskkarré och färdig grillsås på flaska. Men oj, så gott det blev då! Fantastisk doft också som letade sig in bland tvätten på torkvindan. Så kan det bli! (Ja, vi är så gammalmodiga att vi faktiskt har en torkvinda för att torka tvätten i sommarvinden - har förstått att det är lite retro, och inte på det trendiga sättet.)
Såsen i alla fall. Den hittade jag på en annan blogg, gjorde om den lite grann och här kommer resultatet.

Yummy! Jag gjorde den helt laktosfri eftersom Fidelippa var på besök!


Försommardippa till grillat, 6 portioner
200 g Philalelphiaost
2 dl crème fraîche
1 grillad paprika (utan skal i olja, Lidl har bästa burken)
1 vitlöksklyfta, pressad eller riven
1 dl riven parmesanost
salt & peppar

1. Låt paprikan rinna av och torka all överflödig olja. Skär i strimlor eller småbitar.
2. Blanda alla ingredienser och smaka av med salt och peppar. Låt stå och mogna nån timme i kylen innan du serverar!

Den laktosintoleranta. Annars övervägande tolerant.

De här galet ljuvliga tulpanerna gör sitt sista vackra nere vid kasernplanen!


2 kommentarer:

  1. haha, övervägande tolerant! I like!
    Och såsen, SÅ GOOOOOOOOD!

    SvaraRadera
  2. Jag gillar också att du är tolerant Filippa!
    Och så klok nu på äldre dar! :-)

    SvaraRadera