lördag 29 september 2012

Choucroute garnie och sömnvanor

Tänd ett ljus!

  September har bjudit på fantastiskt väder. Mycket sol och skön sensommarluft. Sista dagarna har trots detta blivit mer och mer höstlika och regn har fallit, vindar har virvlat runt. Det gillar jag! Inte månad efter månad (och absolut inte jan-mars) men det är lite skönt att krypa in i sitt hem och tända ljus - trots att det är en kliché! Häromkvällen gjorde jag mig färdig för sängen redan strax efter nio. Tanken på att krypa ner, och ha gott om tid på sig att läsa i en av de engelska romanerna Håkan hade med sig från London, drev mig in i sovrummet. Det visar sig dock, varje gång jag lägger mig så här tidigt, att jag bara läser ett par sidor och sedan överväldigas jag av trötthet, släcker och somnar som en stock. Det är förmodligen min naturliga insomningstid! Varje stund jag stannar uppe efter 21 gör att jag kommer längre och längre ifrån min ultimata sänggångstid. När jag, vilket är vanligare, med dåligt samvete och lite insomningsstress i bröstet släcker vid kvart över elva efter att ha läst "bara ett par sidor till" kan det verkligen dröja innan sovtåget lämnar perrongen.

  Vi är en hårt arbetande familj där hemma nu! Mobillarm väcker oss vid olika tider, vi möts i badrum, kök och hallar, om tiderna något sånär sammanfaller, och ger oss sedan iväg i olika riktningar. Det är farligt lätt att slinka in på Espresso House på vägen från tåget till kontoret. På jobbet har vi osannolikt dåligt kaffe. På Espresso House har de osannolikt bra kaffe. Kontrasten gör att det ibland känns helt motiverat att köpa med sig en mugg. Det känns rätt så kosmopolitiskt också att stega iväg till jobbet på klackar (ok det händer inte så ofta) med väska i ena handen och kaffemugg i den andra.

  Så kan man ju inte ha det! Hur dyrt skulle inte det bli!? Hemmavid äter jag främst knäckebröd till vardagsfrukosten. Jag har hittat ett supergott, tunt, ganska hårt och med fröer i. Rekommenderas. Lite ost på och en mugg kaffe så är frukosten gjord.

Produktrekommendation!

  Idag har jag lagat Choucroute garnie, eller en fräsch variant på det. Jag vet att det inte låter speciellt trendigt men klassiskt görs den på surkål. Jag gjorde min på färsk spetskål - blir lite godare tycker jag minsann. Är du modig och gillar sydtysk/nordfransk mat så tycker jag att du skall prova. Alsace! Det låter kanske ändå lite mer lockade - det är därifrån receptet kommer.


Paprikan i korven gav min choucroute en lite mustigare färg.

Choucroute garnie, ca 4 personer 

1 kg färsk spetskål
1 stor gul lök
400 g kallrökt sidfläsk
400 g god korv (hittade en Gyulaer - passade perfekt)
2 dl vitt vin
4 msk äppelcidervinäger
1 tsk timjan
10 enbär
2 tsk honung
1 stort skalat äpple
Nymald svartpeppar

Skiva korv, fläsk och lök. Fräs i lite smör på mediumvärme i panna med höga kanter. Löken skall inte brynas. Ta stocken ur kålen och finstrimla. Lägg över i gryten. Höj värmen och rör om. När kålen börjar ta mindre plats tillsätter du vin, vinäger, honung och kryddor. Låt koka under omrörning tills kålen är mjuk. Tillsätt äpplet som du skivat, sänk värmen och sätt på lock. Låt sjuda ett par minuter så att äpplebitar mjuknar lite. Servera med ett riktigt gott potatismos och senap. Ett ljust veteöl passar till, eller varför inte en flaska gewursttraminer från Alsace?


Korv, fläsk och lök kommer att ge en god smak åt kålen!

Denna vackra potatis är från vårt trädgårdsland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar