fredag 24 augusti 2012

Sensommarglädje

Underbara plommontomater från växthuset! Älskar att
skörda!
  

  Här kommer ett sammelsurium. Sommarens matupplevelser har varit många. Smakningarna har varit både hemma, hos vänner och på restaurang. Utmaningen är att minnas att hala fram mobilen och fota! Häng med!

Vaxbönor i dressing med frön och nötter.
Vaxbönor tillredda med kärlek

1,5 L vaxbönor (säsong just nu, passa på!)
1 tsk fransk senap
1 tsk honung
1/2 klyfta vitlök finhackad eller pressad
2 msk vitvinsvinäger
6 msk god olivolja
Salt & peppar
Ett par nävar valfria nötter och frön (Cashew, pinje och pumpakärnor här)

Koka upp rikligt med välsaltat vatten. Ansa bönorna. I med bönorna när vattnet kokat upp. Koka mjuka under lock, ca 8-10 minuter. Kolla efter hand, de skall vara mjuka inte hårda eller alltför spänstiga för då blir de bittra). Häll av i durkslag och häll ut på handduk eller något så de kan ånga av och torka och kallna helt. Rosta nötter och frön i panna och låt svalna,
Blanda ihop alla alla ingredienser till dressingen. Blanda bönor och dressing i bunke. Häll upp på vackert fat och kasta över nötter och frön. Klart att servera som ett sensommarens tillbehör till god mat!

Mycket dekadent kantarellsmörgås!
Lyxig kantarelltoast

Lagom mycket kantareller för hur många ni är (och så lite extra)
1 skiva gott bröd per person (här ett underbart luftigt Filone)
smör
grädde (1/2 dl per person ungefär)
parmesanost
1 klyfta vitlök
salt & peppar
ruccola
olja & vinäger

Smält ordentligt med smör i en panna och stek brödet gyllene. Lägg upp på tallrik som du redan "klätt" med ruccola. Torka ut pannan helt.Jag använder en non-stick-panna och sänker till medelvärme och kastar i all svamp, som ansats. När vätskan börjar komma ut skall denna få dunsta bort. Passa och rör ibland. När detta verka gå mot sitt slut slänger du i en ordentlig klick smör, vitölsklyftan klyven på mitten, och höjer sedan värmen till max. Nu börjar det verkligen dofta gott.  Salta och peppra efter ett par minuter när svampen börjar bli färdig. Häll i grädden och behåll hög värme så att grädden reduceras och det blir simmigt. Grädden skall egentligen bara binda ihop svampen. Kolla kryddningen! Var inte för snål! Kasta bort vitlöksbitarna. Fördela på brödet och hyvla på lite färsk parmesan. Bland ihop lite olja och vinäger med salt och peppar och droppa över salladen. Servera och njut!

Prisvärd! Smakar som den superdyra olivolja
jag handlar på Oil & Vinegar. Den här
flaskan? 63 kr på Coop! 50 ml.
  Jag brukar handla en underbar olivolja på Oil & Vinegar. Närmaste butik finns i Malmö så det är lite bökigt! Den smakar precis som den olivolja jag fick av Lena och Micke, i en fyrkantig plåtburk, från deras vänners kooperativ i Italien. Jag är känslig (eller petig) när det gäller just olivolja. Jag tycker oftast att de smakar plastigt och inte alls särskilt jungfruligt. Min olivolja skall smaka som nyslaget gräs och lukta friskt och mjukt.Jag brukar få betala 179 kr för 50 ml. Hutlöst! Nu har jag hittat en fantastisk olja på Coop. När jag såg att den kostade 43 kr blev jag misstänksam men köpte hem en flaska för att kolla! LIKA GOD som den för 179 kr. Flaskor har burits hem. Nu idag när jag handlade hade de höjt priset till 63 kr. Jag tänkte väl det! Men fortfarande fantastiskt billigt! Köp!!

Musslor en kväll på Sora Norregatan 22.
  På Stora Norregatan 22 känns det som om man kommit in i någons vardagsrum. Mysigt och ombonat. Maten är så långt det går närodlad och kravmärkt. Kaffet är rättvisemärkt. Gott är det också! Förra veckan var jag där och åt goda musslor. Därefter en key lime pie. Perfekt måltid! Vinet var himla gott. Jag passade på att ta ett foto så jag skulle kunna kolla om det fanns på Systemet. Jojo! 67 kr minsann! 224 betalade vi för en flaska på krogen! Hmmm...

Key lime pie med hallon! YummY!!

Så gott detta smakade till musslorna. 224
kr på restaurangen visade sig bli 67 kr på
Systemet! Prisvärt alltså - om man går på
Systemet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar