måndag 27 augusti 2012

Mat rörd med kärlek!

Middag för tre!
  Jag älskar att stå i mitt kök och laga mat. Vi har rätt så öppen planlösning så även om det är olika rum
så är jag samtidigt tillsammans med dem som kollar lördagssporten på tv eller som ligger i soffan och njuter av att läsa en bra bok. När jag stod där i lördags eftermiddag så kände jag ett sådant där lyckostråk i mig. Inte bara för att det så kul att röra i grytor utan av tacksamhet för att jag skulle laga till två favvis-personer. När man har sin nittonåring hemma en lördag måste man passa på att njuta. Utanför var det lite halvtaskigt väder och en liten föraning om att hösten ligger framför oss. Då får man krypa in, tända ljus och laga lite mustigare mat. Hur bra som helst alltså!

  Jag lagade en risotto igår. Det är verkligen kärleksfullt tillagad mat. Den kräver sin tid och uppmärksamhet för att bli bra. När jag skall ha den som ett tillbehör, och inte som en fristående rätt, brukar jag göra en enkel men smakrik variant. Proportionerna är verkligen höftade, men en perfekt risotto måste man också känna sig fram med. Det kunde jag göra medan jag stod i köket och pratade med Håkan och Hanna som slappade i soffan.
  Som jag sagt tidigare så är jag less på kycklingfiléer och föredrar styckningsdelar med ben kvar. Kycklingklubbor brukar man kunna få tag på otroligt billigt. Här är de fyllda och knaperstekta i ugnen. Smörslungad slanggurka fick bli enda grönsaken. Vi skördar gurkor i i parti och minut just nu.

Första fräsningen i pannan.
Enkel risotto för 3-4 personer
3 dl bavorioris
1 liten gul lök eller ett par charlottenlökar
1/2 stjälk selleri
1/2 -1 dl torr vermouth eller torrt vitt vin
ett par msk god olivolja
1-1,5 L varm kycklingbuljong
25 g smör
50-75 g parmesanost

Skölj riset under rinnande kallt vatten så att en del stärkelse försvinner. Finhacka lök och selleri. Hetta upp olivoljan i panna eller kastrull (jag kör traktörpanna av gammal vana). I med lök och selleri. Fräs runt utan att det tar färg. I med riset. Låt fräsa med under omrörning i ett par minuter. Häll sedan på vermouthen eller vinet. Låt koka in i riset. Nu skall plattan hålla medelvärme framöver. Ös på en slev eller två av den varma buljongen (som hålls varm på egen platta). Rör om i riset. Låt buljongen koka in. På med en slev till. Rör. Håll på så här tills riset känns färdigt. Liiiite tuggmotstånd med ingen hård kärna som känns okokt. När det är klart (här kan man ställa åt sidan och ta paus om resten av måltiden behöver tajmas en kortare stund) stänger man plattan, klickar ner smöret och den rivna parmesanosten. Rör om! Trög konsistens? Späd med mer buljong. Det får inte vara stabbigt. Smaka av med salt och peppar. I med lite örter om du känner för det. Klart att serveras!


Där ligger de. Packade och kryddade, redo för ugnen.
Fyllda kycklingklubbor för 3-4 personer
3-4 kycklingklubbor
4 skivor rökt skinka (jag tog god mignonskinka)
2 små tomater
6 msk riven ost
salt & peppar
kinesisk soja
grillkrydda
smör/margarin

Hacka och riv ost, tomat och skinka. Blanda och krydda med salt och peppar. Putsa bort värsta fettpartierna på kycklingklubborna men låt skinnet vara intakt eftersom det är skinnet som skall hålla fast fyllningen. Gör fickor under skinnet på hela klubban och fördela all fyllning. Kläm ut så att det blir jämt. Om det behövs så fäst skinnet med tandpetare så att allt försluts. Penssla skinnsidan med kinesisk soja. Klicka på smör eller margarin eller ta flytande och spruta ut lite på skinnsidan. Krydda med grillkrydda (använder jag aldrig annars men den stod här hemma - kanske sedan Andrea flyttade hem?). Skjussa in i 200 grader varm ugn ca 40 minuter. Ös ett par gånger under tiden.


Det tar tid. Här ungefär halvfärdig!


Gurkan skalas och klyvs på längden. Kärnorna tas bort.
Skär sedan i båtar.Smält smör i panna. Vänd runt gurkan
 ett par minuter krydda med salt och peppar och hacka över
lite gräslök eller persilja. Klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar