onsdag 4 juli 2012

Fräsch sommarkvällssallad och ledighetslängtan

Mycket fräsch sommarmat!

  De sista arbetsdagarna den här veckan är nästan olidliga. När solen skiner så fint tror ju jag att jag redan har semester. Att asa sig upp ur sängen vid halv sju blir svårare och svårare allt längre veckan går.


  Idag åt jag lunch på Möllans våffelbruk och café. En liten pärla jag inte kände till, vid Landborgen med utsikt över takåsar, sundet och Helsingör. Där satt vi på fina vita trädgårdsmöbler och åt god mat. Lite påminde det om att vara på Skansen i Stockholm... Det kändes som om det var 3000 trappsteg för att ta sig upp dock, längs den branta backen, men så kan det ju inte ha varit. Pröva om ni har vägarna förbi Helsingborg, vet jag!

Ett litet smultronställe mitt i Helsingborg.

  Jag hittade ett bra recept i Expressen som jag testade ikväll. En riktigt somrig och fräsch sallad med godsaker i. Som den uppmärksamme kommer att se på bilden så missade jag att strö på pumpakärnorna. Det retar mig - inte minst för att det hade sett snyggt ut. Receptet är avsett för fyra. Inte så stora portioner, visade det sig, så servera gärna med gott bröd, eller dela på tre istället :-)

Pröva!
Räksallad  med thai-smaker

2 dl quinoa
1 kg oskalade räkor
200 g mango (funkar med den frusna)
2 avocado
100 g sallad
3/4 dl pumpakärnor


Dressing:
1 pressad lime
1 msk riven ingefära
4 msk olivolja
1 tsk honung
1/2 tsk chiliflakes
1 stor vitlöksklyfta
salt & peppar
färsk koriander
turkisk yoghurt

Koka quinoan och låt kallna helt. Strimla salladen och blanda ner. Rör ihop dressingen och häll över quinoan. Skala räkor, tärna mango och avocado. Lägg upp quinoan på tallrikar och fördela räkor, avocado och mango över. Hacka färsk koriander och strö på tallrikarna tillsammans med pumpakärnorna. Servera med en klick yoghurt. Man får själv blanda på tallriken. Det var supergott!!


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar